Sunday, July 17, 2016

RUPANYA BRUCE LEE PERNAH KALAH DENGAN PERSILAT YANG KITA TIDAK TAHU!








Bercerita mengenai seni mempertahankan diri sudah pasti ramai yang mengenali dengan nama tersohor dalam seni mempertahankan diri iaitu Bruce Lee. Bruce Lee menjadi terkenal dan tersohor di seluruh dunia dalam ilmu mempertahankan diri apabila mula berlakon dalam filem-filem.
Disaat namanya semakin terkenal, Bruce Lee telah meninggal dunia. Berita mengenai kematian Bruce Lee sangat mengejutkan dunia.
Jika kita lihat di internet, terlalu banyak cerita tentang punca kematian Bruce Lee. Jika fakta itu diperolehi dari Nusantara, selalunya cerita itu akan berkisar kekalahan Bruce Lee dengan Silat Gayong, tetapi jika fakta itu dari benua selain Nusantara dan Asia, ianya lebih kepada fakta tentang Bruce Lee dibunuh oleh isterinya sendiri. Ada juga yang mengatakan kematian Bruce Lee disebabkan beliau mengambil dadah secara berlebihan dan juga kerana sakit yang beliau alami kerana latihan fizikal yang berat serta berterusan.
Namun dalam artikel ini lebih menjurus kepada fakta yang diperolehi dari versi-versi Nusantara yang disampaikan kebanyakkannya dari ahli pesilat Gayong sendiri. Walaupun ianya mempunyai banyak versi namun jalan ceritanya tetap sama. Fakta ini tidak mempunyai sebarang pembuktian secara rasmi tetapi ianya tetap segar di setiap ingatan ahli Silat Gayong sedunia.
1. Bruce Lee bukan mati disebabkan Dicky Dzulkarnaen (pelakon Indonesia) tetapi disebabkan Mahaguru Almarhum Dato Meor Abdul Rahman (ADMAR).
2. Tahun 1973 Bruce Lee menemui Dato Meor Abdul Rahman untuk mengajak anak gayong berlakon di dalam filem terbarunya. Dato Meor Abdul Rahman menolak kerana semestinya gayong akan ditewaskan oleh kungfu (Jeet Kune Do) di dalam filem tersebut dan ini boleh menjatuhkan nama baik dan maruah Silat Gayong.
3. Tapi Bruce Lee agak angkuh kerana ingin melihat gaya dan langkah gayong dari Dato Meor Abdul Rahman. Beliau menolak pelawaan Bruce Lee sebanyak 2 kali dan kali ke-3 dipelawa Dato Meor Abdul Rahman akhirnya terus terima tetapi bersyarat iaitu mestilah dilakukan di tempat yang tertutup. (Dah macam dalam Movie Ip Man)
4. Bruce Lee banyak menggunakan kaki semasa membuat serangan ke atas Dato Meor Abdul Rahman namun dengan mudah dielak. Dato Meor Abdul Rahman membuat satu pukulan iaitu ‘kipas senandung dalam senandung’ di rusuk Bruce Lee. Pukulan itu menyebabkan Bruce Lee jatuh tersungkur.
5. Dato Meor Abdul Rahman memberikan Bruce Lee air penawar yang dibacakan doa untuk merawat kesan pukulan tersebut.
6. Selepas pulih dalam beberapa tempoh, Bruce Lee berhasrat untuk mencuba kehebatan seni mempertahankan dirinya terhadap silat. Dia pergi ke Indonesia untuk mencari Dicky Dzulkarnaen yang dikhabarkan juga cukup handal dalam silat.
7. Berita kekalahan Bruce Lee memang sudah diketahui oleh ramai mahuguru pertahankan diri termasuk Dzulkarnaen sendiri.
8. Bruce Lee sekali lagi dikalahkan apabila Dicky Dzulkarnaen menumbuk tapak kaki Bruce Lee. Tetapi kali ini tiada sebarang air penawar diberikan.
9. Dipercayai, kesan dari tumbukan itu menjadikan Bruce bertambah parah ditambah dengan kesan pukulan oleh Dato Meor Abdul Rahman sebelum ini.
10. Menurut anak muridnya (Daniel Inosanto) yang juga menyambung legasi Bruce Lee dalam mengajar Jeet Kune Do, Bruce Lee dilihat banyak membaca tentang ilmu Pencak Silat sebelum kematiannya.
11. Daniel Inosanto juga telah memasukkan seni silat dalam seni mempertahankan diri untuk diajarkan kepada anak muridnya.
Sumber artikel :

BUAT RUMAH DENGAN HANYA 40K, LOAN BANK HANYA RM 150 SEBULAN (18716)


Cara apply rumah mesra rakyat (RMR) 1 malaysia.
1. Wajib ada tanah sendiri
2. Pergi SPNB
3. Ambil borang dan isi.
4. Apply kat SPNB nak design ni.
Kalau nak print gambar ni silakan.
Harga – rm60k
Subsidi kerajaan – rm20k
Yang perlu dibayar – rm40k
Kalau buat loan 20 tahun – rm150 bulan2
Kalau nak apply dan memohon boleh rujuk terus ke SPNB di –> Cara apply rumah mesra rakyat (RMR) 1 malaysia.
1. Wajib ada tanah sendiri
2. Pergi SPNB
3. Ambil borang dan isi.
4. Apply kat SPNB nak design ni.
Kalau nak print gambar ni silakan.
Harga – rm60k
Subsidi kerajaan – rm20k
Yang perlu dibayar – rm40k
Kalau buat loan 20 tahun – rm150 bulan2
Kalau nak apply dan memohon boleh rujuk terus ke SPNB di –> http://www.spnb.com.my/
atau
jumpa adun kawasan anda dan minta borang untuk RMR ni.
Sila sebarkan supaya smua orang tahu

10 RAMALAN NOSTRADAMUS UNTUK MASA DEPAN DUNIA.




Ahli Nujum atau ahli astrologi Prancis yang terkenal  Michel de Notre Dame atau lebih dikenali sebagai Nostradamus yang telah menerbitkan  Les Propheties yang terbit untuk pertama kalinya pada tahun 1555 telah membuat ramalan mengenai dunia di masa hadapan. Tetapi  ramalan ini tidaklah boleh dipercayai seratus peratus dan kita ambil sebagai hiburan dan menambah pengetahuan mengenai pemikiran. Kerana Allah s.w.t lebih mengetahui tentang segala-galanya yang akan berlaku.
Ramalan Nostradamus telah terbukti, antara lain Kebakaran Besar Chicago pada 1871 dan kebangkitan Adolf Hitler pada 1930-an, yang masih menjadi misteri adalah sumber dari penglihatannya itu dan kemampuan dia untuk memjangka masa depan.
Berikut 10 ramalan Nostradamus yang kemungkinan akan terjadi;
1. Perang Dunia Ketiga
Satu peperangan akan dimulai antara dua kekuatan besar di dunia dan akan berlangsung selama 27 tahun. Bencana besar akan bersamaan dengan munculnya komet di langit. Perang nuklear dan bencana alam akan melanda planet saat sebuah planet besar mendekati Bumi.
2. Ledakan besar Vesuvius
Nostradamus dipercaya memramal ledakan besar satu gunung api. Letusan Gunung berapi Vesuvius di pingir Napoli, Italia, paling buruk dalam sejarah akan disusul dengan gempa bumi yang mengguncang Bumi setiap lima menit sekali, membunuh antara enam hingga 16.000 orang. Letusan Gunung Vesovius itu meluluh-lantakkan Pompeii dan Herkulaneum.
3. Gempa bumi terbesar yang pernah tercatat sejarah
Gempa bumi terbesar dalam sejarah Amerika Serikat (AS) akan terjadi, utamanya mempengaruhi kawasan Barat AS, kekuatan gempa diramalkan akan terasa sampai negara-negara lain di dunia.
4. Izin jadi orangtua
Mereka yang ingin memiliki anak akan memerlukan izin dan lesen, dan mereka tidak akan senang dengan peraturan itu.
5. Ekonomi global runtuh
“Para orang kaya akan mati berkali-kali,” demikian tulis Notradamus.
6. Orang akan hidup lebih dari 200 tahun
Kemajuan dalam pengobatan akan memperpanjang rata-rata usia manusia hingga 200 tahun. Orang usia 80 tahun akan tampak seperti 50 tahun.
7. Radiasi membakar bumi
“Para raja akan mencuri hutan-hutan, langit akan terbuka, ladang-ladang terbakar oleh panas,” demikian ditulis peramal Notradamus. Itu adalah peringatan bahwa perusakan hutan hujan akan mengarah pada  berlubangnya lapisan ozon dan terpaparnya Bumi oleh radiasi ultra violet yang berbahaya, semua disebabkan oleh pembalakan hutan besar-besaran di seluruh dunia.
8. Pajak dihapuskan di Barat
Satu revolusi besar akan mengakhiri pajak selamanya. “Orang-orang akan menolak membayar pajak pada raja.” Pada hari itu, banyak orang akan merayakan kebebasan di negara yang menghapus pajak.
9. Manusia bicara pada binatang
“Babi akan menjadi saudara laki-laki manusia,” tulis Nostradamus. Hal itu berkaitan dengan kemajuan sains yang memungkinkan manusia berbicara pada binatang peliharaannya.
10. Perbedaan bahasa akan lenyap
“Setelah penemuan satu mesin baru, dunia akan seperti layaknya sebelum Babel.” Berdasarkan interpretasi, mesin baru yang dimaksud adalah komputer era modern, dan berdasarkan Nostradamus, hal itu akan mengakhiri banyak negara.

Sumber;

KETAHUI HAK ANDA SEBAGAI PEKERJA!!!





Seperti yang diuar-uarkan bahawa pada hari ini 1 Julai 2016  gaji minimum RM1,000 bagi Semenanjung Malaysia dan RM920 di Sabah serta Sarawak berkuat kuasa hari ini tanpa penangguhan, selepas kerajaan meneliti semua syor Majlis Perundingan Gaji Negara (MPGN).
Kuatkuasa mengenai gaji minimum akan dipergiatkan oleh Jabatan Tenaga Kerja (JTK) bagi memastikan perintah ini dipatuhi. Jika disabit kesalahan boleh dikenakan denda RM 1,000 bagi setiap kesalahan dan RM 1,000 sehari bagi kesalahan berterusan boleh dikenakan mengikut Akta MPGN 2011.
Majikan yang melakukan kesalahan berulang boleh dikenakan penalti sehingga RM 20,000 atau penjara lima tahu atau kedua-duanya. Pelaksanaan ini meliputi semua majikan termasuk sektor perhotelan yang mana mereka dikehendaki membayar gaji minimum iaitu gaji pokok (tanpa elemen caj perkhidmatan) tidak kurang RM1,000 sebulan di Semenanjung selain RM920 di Sabah, Sarawak dan Labuan,
Maklumat mengenai pelaksanaan perintah gaji minimum boleh diperoleh daripada Urus Setia MPGN di talian 03-88865156 atau emel minimumwages@mohr.gov.my atau mana-mana pejabat JTK berkenaan.
Ini adalah berita baik untuk para pekerja, lebih-lebih lagi pekerja di Sabah dan Sarawak yang masih ada yang menerima gaji yang sangat sedikit. Mengikut pengalaman penulis di kawasan pinggiran Kota Kinabalu ada syarikat yang memberi gaji hanya RM 400.00 sahaja walaupu kerja 6 hari seminggu. Dengan pelaksanaan perintah gaji minimum ini adalah satu lebaran baru untuk pekerja di Sabah dan Sarawak. Tetapi kuatkuasa pemantauan pelaksanaan ini juga perlu dilaksanakan agar pihak majikan tahu bahawa ini adalah perkara yang serius dan perlu untuk dilaksanakan.
Kepada pekerja, anda kena mengetahui hak anda sebagai perkerja dan kebajikan yang harus dapat daripada majikan. Di negara kita isu mengenai hak pekerja masih banyak berlaku. Salah satu sebabnya kita yang tidak peka dengan undang-undang asas mengenai hak kita sebagai pekerja dan perkara yang kita boleh tuntut daripada majikan.
Gaji minimum Sabah Sarawak dan Semenanjung Malaysia juga perlu diselaras supaya sama dimasa akan datang. Jika dilihat Sabah dan Sarawak juga mempunyai kos kehidupan yang tinggi dengan kewujudan sistem kabotaj dan kos-kos yang perlu ditanggung oleh perniaga yang akhirnya memberi kesan kepada rakyat. Tetapi dalam hal ini, seperti dalam penulisan saya sebelum ini, hasil kajian dibuat gaji minimum ini dipergaruhi oleh kemampuan majikan iaitu gaji penengah. Gaji penengah dari majikan di sabah dan sarawak rendah memberi kesan kepada gaji minimum yang diberikan.
Kesimpulannya, kita sebagai pekerja perlu ada pengetahuan asas mengenai hak kita, kerajaan perlu membuat pemantau dan tindakan tegas kepada majikan yang mengabaikan pekerja, majikan juga kena memainkan peranan tahu mengenai hak pekerja dan jangan hanya memikirkan keuntungan sahaja tanpa pekerja perniagaan anda tidak akan ke mana.

DARI KEMAHIRAN SEBENAR BOLEH MENJADI DUIT.




Sebenarnya kita sering mengeluh tentang kehidupan kita dengan kos sara hidup yang semakin meningkat dan gaji yang tidak mencukupi sehinggakan awal bulan hanya berbaki beberapa ringgit sahaja.
Kalau kita sedar atau tidak sebenar kebanyakkan Bos tempat kita kerja ini sebenar ada kemahiran yang kita tidak ada. Selalunya menggunakan kemahiran mereka untuk mendapat keuntungan semata-mata dan akhirnya kita hanya mendapat gaji selama bertahun-tahun.
Sekarang Kita terdiri dengan beberapa kelompok iaitu yang berkerja dan tidak berkerja. Yang berkerja jangan malu untuk menambah kemahiran dalam diri anda walaupun terpaksa mengambil kelas. Kerana jika semakin bertambah kemahiran dalam diri anda semakin itu anda boleh meminta lebih dari apa yang ada. Yang tidak berkerja apa kata berani untuk memcari satu kemahiran yang boleh membantu anda untuk mendapatkan pendapatan dan tidak musthail jika anda boleh selesa dengan kemahiran ini anda boleh menjadi BOS.
Disini penulis senaraikan beberapa kemahiran yang akan diperlukan sampai bila-bila dan kita kena berani untuk belajar walaupun mengeluarkan kos sedikit. Di Negara luar, lebih- lebih lagi Negara maju rakyat mereka sanggup mengeluarkan kos untuk ke kelas-kelas kemahiran untuk menambah nilai dalam diri kita.

  1. Memperbaiki Kereta dan Motorsikal
Dalam kemahiran ini boleh didapati dalam pembelajaran dan pekerjaan. Jika anda sebagai pekerja bengkel yang mahir tidakkah anda bercita-cita untuk membuka bengkel sendiri? Pekara demikian tidak mustahil. Lebih-lebih lagi anda sebagai bumiputera banyak skim-skim yang disediakan.
  1. Menjahit
Kemahiran ini boleh didapati dari sesiu pembelanjaran dan bekerja jika anda sudah mahir. Cuba untuk keluar daripada zon selesa anda kerja dengan orang lain dengan mengambil keputusan untuk berkerja sendiri dengan memulakan perniagaan.

  1. Kemahiran Jualan.
Kemahiran ini sebenarnya paling susah untuk didapati. Jika selama ini hanya makan komisen daripada syarikat. Apakata anda berani untuk memasarkan produk anda sendiri.
  1. Kemahiran membuat kuih atau kek tradisional
Kemahiran ini kadang-kadang diwarisi atau dipelajari. Jika anda ada kemahiran ini ada boleh memasarkan produk anda sendiri.
  1. Kemahiran membuat perabot
Kemahiran ini pun perlu dipelajari. Tetapi jika mempunyai minat yang tinggi tentu sahaja anda boleh membuatnya.
  1. Kemahiran memperbaiki alatan elektronik
Ada antara kita sudah berkerja dalam bidang ini sudah lama. Apa kita cuba untuk membuka syarikat sendiri.
  1. Mengajar kelas tambahan untuk pelajar sekolah menengah dan rendah.
Bagi mereka yang meminati akdemik. Sebenarnya mereka boleh gunakan itu untuk mengajar pelajar-pelajar lain. Sebenarnya membuka pusat kelas tambahan hanya memerlukan modal kemahiran dalam akademik.
  1. Kemahiran membuat web dan yang berkaitan software
Kemahiran ini dijangka akan memningkat permintaannya. Jadi tidak salah jika kita mula berlajar. Banyak syarikat-syarikat memerlukan perkhidmatan pereka web.
Sebenarnya banyak lagi kemahiran yang kita ada, cuma kita tahu bagaimana untuk menggunakkan kemahiran kita atau kita tidak mahu untuk menambah diri kita dengan kemahiran- kemahiran yang boleh membantukan kita untuk menambah pendapatan.
ini antara link-link kerajaan yang memberi pinjaman dan nasihat. bijak mencari ruang dan peluang itu juga penting.

Tuesday, June 28, 2016

Kongsi Makan



Kongsi Makan...produk kesihatan dapat percuma tiap2 bulan...duit pun dapat juga.



Wah...menarik ni. Mcmana tu ?



Mcm ni...modal permulaan sekali seumur hidup cuma RM1700.



Bila anda bayar RM1700 anda akan menerima produk kesihatan atau produk kegunaan harian bernilai RM600 +  RM36 gst  tiap2 bulan selama setahun.



Maknanya dgn sekali bayar je..anda dapat secara percuma ptoduk2 ni selama 12 kali (setahun).



Lebih mengejutkan...selain dapat produk tiap2 bulan...bermula bulan ke empat anda dapat bonus bernilai RM150. Bulan ke 4 anda dpt bonus RM1508   (Setelah ditolak  Maintain RM636, maka  bonus  bersih adalah  RM841). Bulan ke 5   Anda  akan mendapat  RM2110  (Bila  ditolak  Maintain RM636  maka  bonus  bersih anda  RM1500.

Bermula  bulan ke tujuh  hingga ke 12 anda dapat bonus RM1477  (setelah ditolak bonus, maka bonus  bersih ialah RM841 tiap bulan.



Jadi mcmana bonus ni👆boleh dapat walaupun kita tak cari org langsung cuma duduk diam je?



Mcm ni...pihak company menjlnkan sistem auto placement. Maknanya company tlg susunkan org bawah anda. Ahli2 baru yg join ni dicari oleh agen yg dilantik oleh syarikat saja. Jadi anda cuma join dan duduk diam dapat duitvdan produk saja.



Mudah bukan...? Jika anda seorang yg suksr cari org...maka program ini sesuai untuk anda. Jadi...marilah sama2 menikmati keuntungan syarikat melalui konsep pertama kongsi keuntungan menerusi KONGSI MAKAN.






PLAN PEMASARAN  BARU  (BERMULA  1HB APRIL LEPAS)

RUMUSAN SMARTPLAN AGV BERMULA APRIL2016

RM1700 = 1set

Bulan0 : Daftar tunggu dpt ID


Bulan1 : Produk Percuma


Bulan2 : Produk Percuma


Bulan3 : Produk Percuma


Bulan4 : Produk Percuma + RM150


Bulan5 : RM1510 (Belum tolak Maintain RM636 )


Bulan6 : RM2110 (Belum tolak Maintain RM636)


Bulan7 : RM1477 (Belum tolak Maintain RM636)


Bulan8 : RM1477 (Belum tolak Maintain RM636)


Bulan9 : RM1477 (Belum tolak Maintain RM636)


Bulan10 : RM1477 (Belum tolak Maintain RM636)


Bulan11: RM1477 (Belum tolak Maintain RM636)


Bulan12: RM1477 (Belum tolak Maintain RM636)


Bulan13: RM1477  (Kena  Renew balik akaun)


tak perlu keluar 636 manual maintain, tapi pilih utk-:
Renew bayar penuh RM1700 di mana-mana BC, dan bermula macam set baru..
4bulan dapat produk percuma dan seterusnya sama mcm baru daftar..!!!

BONUS  REENTRY ANDA:


Re-entry berlaku  sekali sahaja seperti berikut..

DAFTAR REENTRY AKAUN BARU ANDA

(Bulan ke7 keahlian asal )

Bulan Pertama Reentry : Tidak dapat produk

(bulan ke8 keahlian asal)


Bulan Kedua Reentry : Tidak dapat  produk
(bulan ke 9 keahlian asal)



Bulan ketiga  reentry: Tidak daoat produk
(bulan ke 10 keahlian asal)

Bulan Keempat reentry: Tidak dapat produk + RM150
(bulan ke 11 keahlian asal)

Bulan Kelima  Reentry : RM1510 (Belum tolak  maintain RM636)
(Bulan ke 12 keahlian asal)

Bulan Keenam Reentry: RM2110 (Belum tolak maintain RM636 )

Bulan  Ketujuh Reentry hingga Bulan Ke 12: RM1477 (Belum tolak maintain RM636 )


Bulan Ke 13 Reentry : ini adalah bonus bulan12 = RM1477(final)
TAMAT  AKAUN REENTRY


dan..set re-entry ini akan mati dlm tempoh setahun jerr, tak perlu nak renew.
Setiap ahli akan mendapat 2500 share point bagi setiap set mereka..(bln ke4-bln ke7)
Share point akan digunakan pada masa akan datang apabila company ke bursa saham InsyaAllah.

Monday, June 6, 2016

KETUHANAN PUSAKA MADINAH

KETUHANAN PUSAKA MADINAH
أشهد أن لا اله الا الله و أشهد أن محمدا رسول الله
Pusaka Madinah: diturunkan dari Nabi Muhammad Rasulullah Saw. melalui jalur khawasul khawas. Karena sudah diamanahkan, maka wajib bagi saya untuk menyampaikannya. Denganbismillaahirrahmaanirraahhiim saya mulai:
SIFAT NAFSIYAH
Allah sudah menyatakan kelakuan-Nya dan perbuatan-Nya (Af'al-Nya) yang berwujud segala ciptaan-Nya kepada manusia. Kita melihat ciptaan Allah, itu artinya Allah memperlihatkan kelakuan-Nya dan perbuatan-Nya. Berarti Allah menyatakan hal-hal keadaan Diri-Nya yang bersifat Nafsiyah, Salbiyah, Ma`ani, dan Ma'nawiyah. Hanya orang-orang tauhid dan ulama besar masa lalu yang tahu benar soal ini.
Allah menunjukkan kepada hamba-Nya karena Allah Ta'ala ini Esa Zat-Nya, Esa Sifat-Nya, Esa Asma-Nya, dan Esa Af'al-Nya. Tahulah kita asalnya Allah Ta'ala itu Esa Zat-Sifat-Asma-Af`al-Nya.
Sifat Nafsiyah menjelaskan Zat Allah itu ada selama-lamanya dan adanya Zat Allah itu tidak disebabkan oleh suatu sebab.
Jelaslah Zat itu di-ada-kan Allah. Allah sendiri tanpa sebab apa pun. Jadi, ada juga yang di-ada-kan Allah dengan sebab, tetapi Zat Allah itu di-ada-kan Allah dengan sendiri-nya tanpa sebab dan ada selama-lamanya. Kekal tidak rusak-binasa. Inilah pengertian Sifat Nafsiyah, yaitu menerangkan tentang Diri Zat.
Tentang Diri Allah sendiri, tidak ber-Zat, tidak ber-Sifat, tidak ber-Asma, tidak ber-Af'al. Selain dari Diri Allah Pribadi ber-zat, ber-sifat, ber-asma, ber-af'al.
Maka dalam beramal ibadah:
"Jangan kausembah Zat-Ku, Sifat-Ku, Asma-Ku, Af'al-Ku, tetapi sembahlah Aku." (Hadis Qudsi)
TUBUH MAHASUCI
Allah itu tubuh alam. Bagaimana Tubuh Allah itu? Wajib Mahasuci. Bersih sebersih-bersihnya: tidak berwarna, tidak berbau, tidak berbentuk, tidak bertempat, bukan terang, bukan gelap, bukan kabut, bukan mendung, bukan seperti batas pandang, tetapi Tubuh Allah itu Mahasuci: tiada seumpamanya. Ini yang perlu kita ketahui.
Tubuh Allah itu meliputi sekalian alam. Alam apa saja. Bukan alam yang meliputi Tubuh Allah, melainkan Tubuh Allah meliputi sekalian alam.
Sewaktu tubuh alam saja yang ada, tentulah belum ada sesuatu. Sewaktu Tuhan saja Ada, tentulah belum ada tubuh alam atau tubuh maharuang. Inilah diistilahkan kosong sekosong-kosongnya. Ruang tidak ada, bahkan kosong pun tidak ada.
Di kosong sekosong-kosongnya sudah tetap ADA. Yang sudah tetap ADA jangan dikata lagi. Naik saksilah kamu (syahadat).
Sebenarnya tubuh alam atau maharuang adalah
min nuurihi Nabiyika; Cahaya Nabi; Nur Muhammad dari Nur Ilahi. {ada pertentangan soal ini, silakan klik tautan berikut menuju catatan kaki} 
Maharuang itulah Nur Ilahi. Nur ini jangan diartikan berupa "cahaya (tampak/muhaddas)", tapi Nur mengacu pada Nama. Jadi, Cahaya Tuhan itulah bernama Allah. [Allah Pribadi tak bernama, Bukankah Allah itu Ismu Zat alias Nama bagi Zat?]
Cahaya Tuhan ini tidak bisa ditembus oleh sesuatu apa pun, tetapi Cahaya Tuhan dapat menembus segala sesuatu. Zat dan cahaya-cahaya pun ditembus-Nya.
Tuhan terlindung oleh Cahaya-Nya. Bukan
berlindung, melainkan terlindung. Cahaya Tuhan itu Mahasuci; bersih sebersih-bersihnya. Mengapa manusia banyak yang tidak tahu? Masih ragu akan perjumpaan dengan Tuhannya.
أَلَآ إِنَّہُمۡ فِى مِرۡيَةٍ۬ مِّن لِّقَآءِ رَبِّهِمۡ‌ۗ أَلَآ إِنَّهُ ۥ بِكُلِّ شَىۡءٍ۬ مُّحِيطُۢ
Ingatlah bahwa sesungguhnya mereka adalah dalam keraguan tentang pertemuan dengan Tuhan mereka. Ingatlah, bahwa sesungguhnya Dia Maha Meliputi segala sesuatu. (Q.S. Fushilat: 54)
Maka dalam hidup ini hendaklah kita sadar sesadar-sadarnya bahwa keber-ada-an kita ini di dalam Tubuh Mahasuci dan bertubuhkan Mahasuci. Kalau kesadaran ini men-"jadi", segala alam apa saja yang ada di Tubuh Mahasuci akan kelihatan.
Sahabat Anas bin Malik meriwayatkan suatu ketika Rasulullah SAW sedang berjalan-jalan. Beliau bertemu dengan seorang sahabat Anshar bernama Haritsah. 
Rasulullah SAW bertanya: " Bagaimana keadaanmu ya Haritsah?" 
Haritsah menjawab, "Hamba sekarang benar-benar menjadi seorang mukmin billah".  
Rasulullah SAW menjawab: "Yaa Haritsah, pikirkanlah dahulu apa yang engkau ucapkan itu, setiap ucapan itu harus dibuktikan!" 
Haritsah menjawab : "Ya Rasulullah, hawa nafsu telah menyingkir, kalau malam tiba hamba berjaga untuk beribadah kepada Allah dan di waktu siang hamba berpuasa.... Sekarang ini hamba dapat melihat Arsy Allah tampak dengan jelas di depan hamba... Hamba dapat melihat orang di surga saling kunjung mengunjungi, Hamba dapat melihat orang di neraka berteriak-teriak..." 
Maka Rasulullah Saw. berkata, "Engkau menjadi orang yang imannya dinyatakan dengan terang oleh Allah SWT di qolbimu". 
Sabda Rasulullah Saw.: 
“…takutlah kamu akan firasat orang-orang mukmin, sebab mereka memandang dengan cahaya Allah…”
Bukan ilmu yang men-"jadi", tapi kesadaran yang men-"jadi". Kalau ilmu saja, belum tentu dapat melihat sekalian alam (alam barzakh, alam akhirat, alam para nabi, dll). Akan tetapi, kalau kesadaran kita betul-betul sadar dan tidak ada keraguan lagi bahwa kita bertubuhkan Mahasuci dan berada di dalam Mahasuci--kalau kesadaran ini men-"jadi"--Anda akan merasakan sendiri kebenarannya.
Jadi, penting sekali kesadaran itu dijaga siang-malam, di mana saja berada. InysaAllah tidak akan ada ilmu apa pun yang bisa menembus Anda. Karena Anda sudah bertubuh Mahasuci atau bertubuhkan zat mutlak. Jangan Anda saja yang ada di dalam Mahasuci, bawa semua anak-istri-sanak-keluarga Anda. InsyaAllah terhindarkan dari gangguan-gangguan yang bersifat kesetanan.
Begitu juga ketika Anda menghadapi siapa saja. Sadari Mahasuci tubuh Anda, di dalam Mahasuci Anda berada. Bacalah syahadat. Sudah itu diam sediam-diamnya. Jangan baca ini-itu. Jangan ada zikir-zikir lagi karena Tuhan bukan berupa baca-baca dan zikir-zikir. 
Kalau mau bukti, silakan pakai untuk menghadapi orang-orang kebatinan, kanuragan, dan orang-orang "sakti" lainnya. Atau pakai ketika berada di tempat yang terkenal angker. Tak usah pakai baca-baca. Cukup dengan kesadaran dan diam saja.
TENTANG DIAM
Apa yang dimaksud dengan diam?
Yang dikatakan diam itu: tidak ada sesuatu lagi, hanya Tuhan saja ADA. Tidak ada dipikir-pikir, dirasa-rasa. Inilah pengertian diam sediam-diamnya. Artinya Tuhan saja ADA. [Laysa kamitslihi syai'un saja yang ADA.]
Di sinilah kita menyatukan pikiran dan perasaan. Bagaimana cara menyatukan pikiran dan perasaan? Diamkan pusat (sama-tengah-hati). Mendiamkan pusat itu bukan ditarik ke dalam atau dinaik-naikkan. 
Jika sudah mempraktikan ini, silakan beritahu saya bagaimana rasanya. Kalau sudah mempraktikkan ini, tidak perlu lagi mengonsumsi obat-obat penenang dan sebagainya.
AGAMA ITU BUKAN KEBATINAN 
Tasawuf itu kebatinan. Baru sampai sir saja (sampai ke batin), sedangkan tauhid hakiki itu sampai ke yang ada di dalam sir itu. Sampai ke wa fi sirri Ana.
Ketahuilah, agama itu bukan kebatinan. Agama itu mengandung kejasmanian, kenuranian, keruhanian, dan kerabbanian.
Kebatinan itu masih mempergunakan tekanan alam: untuk ini-untuk itu. Sedangkan, keruhanian adalah tekanan ketuhanan. Itulah sebabnya kebatinan tidak bisa melawan tekanan ketuhanan.
Lihatlah benda-benda angkasa itu. Berapa milyar ton beratnya. Mengapa tidak berguguran menabrak Bumi atau saling menabrak di antara mereka sendiri? Sedangkan gaya tarik (gravitasi) saja masih bisa ditembus. Orang tauhid bilang karena ada tekanan ketuhanan. Tekanan ketuhanan ini tekanan zat mutlak.
Ingat postulat Einstein:
"Segala sesuatu di jagat raya ini bergerak, hanya satu yang diam."
[Tetapi  Einstein pun tidak bisa menyebutkan apa yang diam itu.]
Kelebihan zat asam (
ether) mati, kekurangan zat asam mati. Coba kalau bertubuhkan zat mutlak, tidak akan mati. Buktinya: di akhirat nanti, mengapa kita tidak pandai mati? Karena di akhirat kelak kita hidup dengan zat mutlak.
Rasulullah Saw. bermikraj bisa sampai ke mana saja. Hidup terus. Tidak bawa zat asam karena beliau sudah hidup dengan zat mutlak.

TENTANG BUDDUHUN
Manusia banyak tidak menyadari bahwa pada setiap dahi manusia itu ada mahkotanya. Mahkota itulah Nur Illahi (Cahaya Tuhan). Biasa ulama lama mengatakan."Ada budduhun-nya."
Maka untuk perisai keselamatan dunia-akhirat diri kita, pakailah:
"Tuhan tubuhku. Ya Budduhun."
(Jangan terbalik! Jangan salah paham. Bukan tubuhku Tuhan, tapi Tuhan tubuhku. Dahulukan Tuhan)
Coba kita lihat, orang yang salat itu mengaku dirinya Tuhan. Jangan salah paham dengan perkataan ini. Bukan kita mengaku diri kita Tuhan, melainkan Diri Tuhan yang kita akui "Allahu Akbar" atau ketika membaca Fatihah dan surat-surat lain, semua itu yang kita aku: Diri Tuhan.Maka dalam salat itu hati kita harus kekal terus dengan Tuhan. 
Kalau kita aku diri kita Tuhan, kafir.
   Kalau tidak kita aku diri Tuhan, kufur.
4 POTENSI PANDANGAN MANUSIA
Jangan lupa, perlu kita ketahui bahwa kita ini mempunyai 4 pandangan:
1. pandangan jasmani,
2. pandangan ruhani,
3. pandangan nurani (rahasia)
4. pandangan Rabbani (Tuhan)
سَنُرِيهِمۡ ءَايَـٰتِنَا فِى ٱلۡأَفَاقِ وَفِىٓ أَنفُسِہِمۡ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمۡ أَنَّهُ ٱلۡحَقُّ‌ۗ أَوَلَمۡ يَكۡفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ ۥ عَلَىٰ كُلِّ شَىۡءٍ۬ شَہِيدٌ
Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda (kekuasaan) Kami di segenap ufuk dan pada diri mereka sendiri, sehingga jelaslah bagi mereka bahwa al-Qur'an itu benar.(Q.S. Fushilaat: 53)
Bagaimana kita meng-karam-kan pandang kita pada pandangan Rabbani? 
Jika pandangan Rabbani ini kita gunakan, Anda duduk di kutub utara, kami bisa melihat Anda. Pelajarilah kacamata yang empat ini. Hanya orang-orang arif billah yang bisa mempraktikkannya. Carilah pengetahuan orang-orang arif billah karena banyak manusia tidak tahu, sekarang manusia sudah banyak terbenam dalam lumpur sehingga untuk bertemu pun susah.
Jika kita bertubuhkan kertas kosong, mustahil tidak mengetahui dengan pasti detail setiap huruf dan maknanya.
Jika kita bertubuhkan samudera, mustahil tidak tahu detail kehidupan air.
Musyahadah yang benar:
Hasilnya bisa mendapatkan kasyaf qalbi dan kasyaf sir.
Wassalam
. Amin.
- SYAIKH SIRAD -
"Jika kebenaran yg disampaikan Rasulullah kepadaku aku berikan kepada kalian, niscaya kalian akan menghalalkan darahku dan memenggal kepalaku."
-Ali bin Abi Thalib r.a.-
CATATAN KAKI:
Sobat mungkin ada yang belum mengetahui soal adanya konflik tiada henti soal ke-sahih-an suatu hadis. Konflik ini erat kaitannya dengan fenomena bergolongan-golongannya di tubuh Islam, utamanya golongan besar Sunni dan Syiah [jika Allah berkehendak, insyaAllah kita bahas soal hadis "73 golongan" ya]. Kedua golongan ini saling mensahihkah hadis "keluaran" sendiri dan mengingkari hadis keluaran selainnya. Keduanya saling menuduh "berbohong atas nama Rasulullah Saw.". Salah satunya hadis tentang "makhluk pertama yang diciptakan Allah."
Hadis "makhluk pertama" yang dipegang kelompok Sunni:
“Yang pertama kali Allah ciptakan adalah al-Qalam (pena), lalu Allah berfirman kepadanya: ‘Tulislah!’ Ia menjawab: ‘Wahai Rabb-ku apa yang harus aku tulis?’ Allah berfirman: ‘Tulislah taqdir segala sesuatu sampai terjadinya hari Kiamat.’” HR. Abu Dawud [no. 4700], Shahih Abi Dawud [no. 3933], at-Tirmidzi [no. 2155, 3319], Ibnu Abi ‘Ashim dalam as-Sunnah [no. 102], al-Ajurry dalam asy-Syari’ah [no.180], Ahmad [V/317], Abu Dawud ath-Thayalisi [no. 577], dari Sahabat ‘Ubadah bin ash-Shamit Radhiyallahu ‘anhu, hadits ini shahih).
Hadis "makhluk pertama" yang dipegang kelompok Syiah:
“Saya bertanya: ‘Wahai Rasulullah, Demi bapak dan ibu saya sebagai tebusan bagimu, kabarkan kepada saya tentang makhluk yang pertama Allah ciptakan sebelum Dia menciptakan selainnya.’ Beliau menjawab: ‘Wahai Jabir, makhluk yang pertama Allah ciptakan adalah cahaya Nabimu yang Dia ciptakan dari cahaya-Nya. Kemudian Dia menjadikan cahaya tersebut berputar dengan kuat sesuai dengan kehendak-Nya. Belum ada saat itu lembaran, pena, surga, neraka, malaikat, nabi, langit, bumi, matahari, bulan, jin, dan juga manusia. Ketika Allah hendak menciptakan, Dia membagi cahaya tersebut menjadi 4 bagian. Kemudian, Allah menciptakan pena dari bagian cahaya yang pertama; lembaran dari bagian cahaya yang kedua; dan `Arsy dari bagian cahaya yang ketiga. Selanjutnya, Allah membagi bagian cahaya yang keempat menjadi 4 bagian lagi. Lalu, Allah menciptakan (malaikat) penopang `Arsy dari bagian cahaya yang pertama; Kursi dari bagian cahaya yang kedua; dan malaikat yang lainnya dari bagian cahaya yang ketiga. …[di akhir hadits beliau mengatakan] Beginilah permulaan penciptaan Nabimu, ya Jabir.” Diriwayatkan oleh Abdur-Razzaq (wafat 211H) dlm Musannaf-nya, menurut Imam Qastallani dlm al-Mawahib al-Laduniyya (1:55) & Zarqani dlm Syarah al-Mawahib (1:56 dari edisi Matba’a al-’amira di Kairo)
Untuk kasus ini, saya cenderung berbaik sangka pada keduanya dan mencari bukti keterkaitan keduanya pada sumber Islam yang tak perlu sanad lagi, yaitu Quran. Allah itu Esa, maka segala sesuatu itu saling terkait. 









Dalam ilmu linguistik (kebahasaan) ada subdisiplin yang disebutsemiotika, yaitu ilmu tentang hubungan tanda-penanda-petanda. Berikut ini analogi sederhana tentang kemungkinan yang ada:












 
Semiotika Qalam dan Nur
Singkatnya, silakan Sobat perdalam ayat-ayat Quran yang menyebutkan soal "nuur". Dalam analisis sederhana ini disimpulkan adanya kemungkinan kedua kelompok sama-sama menerima hadis yang benar. Keduanya menerima hadis bermakna serupa dengan redaksi yang berbeda. 
Dengan tanpa mengurangi rasa hormat, siapa pun yang menafsirkanNur Muhammad identik dengan Nabi Muhammad Saw. bin Abdullah binti Aminah yang lahir di Mekah dan wafat di Madinah, sungguh Anda kurang cermat meng-iqra dalil. 
Mohon bedakan klausa berikut:
Wahai Jabir, makhluk yang pertama Allah ciptakan adalah cahaya Nabimu 
                                                    dengan
Wahai Jabir, makhluk yang pertama Allah ciptakan adalah Nabimu. 
http://img.zemanta.com/pixy.gif?x-id=0692a4e7-256f-45c5-8bd8-caf917a40cae
Ya, saya sadari tulisan ini akan membuat sebagian orang menandai saya sebagai seorang Syiah atau pendukung Syiah. Itu saya serahkah di hadirat Allah Swt. saat ini detik ini juga. Sejujurnya saya tidak berani beranalogi ini-itu seandainya informasi soal Nur Muhammad tersebut bukanlah dari seorang arif billah yang tidak berdiri dalam golongan mana pun. Mengenai ini semua, tentu akan kita dapati kebenarannya di hadapan al-Mizan kelak. Allahu'alam.

Nota: Jika artikel ini megelirukan Anda, saya berharap supaya Anda bertanyalah atau rujuklah kepada Ustaz yang muktabar.
Sekian Terima Kasih.
Yang Copy Paste
Redz Wang
7hb Jun 2016
2 Ramadhan 1437H
 
 
 
 
 
 
 

YouTube

Loading...