Saturday, September 3, 2016

10 TIPS MENGHILANGKAN SAKIT KEPALA TANPA MAKAN PANADOL !


1)Gunakan Limau Kasturi
Ini merupakan petua orang lama. Perah limau kasturi atas kepala dan ramas-ramas rambut dan picit bahagian yang sakit.
2)Guna Pek Ais
Letak pek ais di kepala atau di belakang leher untuk beberapa minit
3)Rehatkan diri
Cari tempat atau bilik yang tenang untuk berehat. Kalau masa tersebut adalah tengahari anda boleh tidur sebentar.
4)Jauhi MSG
Monosodium Glutamat (MSG) berasal daripada asid amino, dipanggil asid glutamik yang ada di setiap makanan untuk memberi rasa memberi kesan yang tidak baik untuk kesihatan.
5) Urut dengan minyak panas
Biasanya orang menggunakan minyak kapak. Urut di bahagian kepada yang sakit. baik jika ada yang membantu untuk mengurut.
6) Gunakan epal dan cuka epal cider
Dipercayai, bau epal hijau dapat mengurangkan sakit kepala. dikatakan juga epal boleh menyeimbangkan keseimbangan asid dan akali.
7) Minum Air Elektrolit
Seperti 100 Plus dan revive ia dapat memgembalikan bendalir dan tenaga dalam badan.
8) Rendam kaki dalam bekas air panas
hal ini akan mengurangkan tekanan di kepala dan menarik pengaliran darah ke bahagian bawah.
9) Mandi mulaikan dengan bahagian kaki
Bermaksud basahkan bahagian kaki dahulu sehingga ke atas akan memgurangkan kesan migrain di mas hadapan
10) Minum banyak air sekurang-kurangnya 2 liter. Kandungan air dalam badan penting untuk kesihatan

10 Tips hanya cadangan, jika anda mempunyai sakit kepala yang teruk dan berterusan teruslah berjumpa dengan Doktor!

TEKNIK KEWANGAN : PELABURAN 100K, DIVIDEN TAHUNAN 7K, BOLEH COVER BULANAN KERETA RM 500, SETAHUN!

Sebagai seorang yang baru kerja lepas belajar ini perkara yang paling kita nak ialah kereta. kebanyakkan daripada kitalah yang muda mudi. Sedangkan kita sedar bahawa sebenarnya kereta itu adalah liabiliti atau hutang yang akhirnya aset ini akan mengalami susut nilai. Tapi tak apa setiap masalah ada jalan. Mungkin ini salah satu cadangan yang boleh digunkan atau lepas ini anda lebih melihat simpanan itu lebih penting selepas ini.
Pertama kita bolehlah tengok- tengok kereta yang kita nak ambil pastikan harga kereta dibawah 25 peratus daripada jumlah gaji. yalah kita bukannya banyak duit sangatkan. Katakanlah RM 500.00 sebulan dalam 9 tahun. TETAPI jangan LOAN terus. Kena bersabar dan ada teknik.
Langkah kedua pergi Maybank atau mana-mana Bank buat ASB Loan sebanyak RM100k (RM100 ribu) selama 25 tahun. tapi kalau korang tak buat macam ni lagi korang akan gilo.hee. dalam table yang aku refer ni monthly aggaran paymentnya adalah sebanyak RM531..
Lepas tu;
1. ape lagi bayar la loan asb tu bulan2 selama setahun..dan seterusnya..
2.tapi awal januari tahun depan (tahun ke-2) pastinya anda telah mendapat dividen daripada ASB loan tersebut sebanyak (ambikla min 7%)=RM100,000*7%=RM7000. so kalau korang bahagi RM7000/12=RM583.33/month (bolehlah buat bayaran untuk kereta yang zero deposit tu)(tapi lebih baik kalau kita dapat tahan untuk dua tahun supaya dividen makin tambah dan dapat kurangkan bayaran bulanan untuk ASB dan selebihnya boleh guna bayar kereta bulanan) 
3. dengan duit ni la korang guna untuk bayar monthly kereta idaman tadi. RM583.33- RM520=RM63.33 (balance) sila simpan ditempat yang sepatutnya..
4. Bila dah 9 tahun bayar kereta pun dah habis.  sila guna dividen asb untuk bayar ASB loan anda pula sampai la habis. Sedar tak sedar anda sudah ada simpanan, pelaburan, dan sebuah kereta.
kesimpulannya:
1. dengan gaji anda yang sikit tu (biasa sikit ke banyak kan korang cukup2 je. sama je). anda dapat beli kereta disamping mempunyai sedikit simpanan untuk hari tua..iaitu sebanyak RM100,000. senang cite berapa monthly kereta nak beli tu=jumlah monthly asb loan.
2. modal anda tetap RM531.00 (bayar loan asb=simpanan). itu pun selama 9 tahun je. cuba kalau anda tak sabar terus beli kereta dulu dengan bayaran bulan2 RM520 tadi bulan2. ade ke duit nak simpan bulan2 RM500.00 sebulan? payah bukan…ianya cara mudah tetapi kesannya berbeza..
3. ala sabar setahun je…ke anda nak menderita 9 tahun..kotla lepas 9 tahun tu lagi tah comittment ape lak. pun tak simpan2..pulak tu nak tukar kete yang dah buruk?hu. haru-haru..
4. kenapa buat loan ngan maybank bukan cimb/rhb bank (buat masa ini). sebab maybank sahaja yang boleh buat sehingga 25 tahun. kita nak +ve cashflow.(kena tahu mana loan yang baik mana loan yang tak baik). kalau 20 tahun=RM609.00 kan dah anda kena topup bulan2. dividen ASB tak cukup untuk cover Loan (kulo min 7%).
5. pastikan monthly kereta tu lebih rendah daripada bayaran ASB loan bulan2 (lagi rendah lagi better sebenarnya) sebab kereta kan libilities. mana menjana pendapatan ape2. anda beli je terus susut nilai dalam 20%…
6. ni contoh kereta. tapi kalau nak guna contoh lain pun boleh. kalau beli rumah lagi la molek…
7. lagi muda lagi awal start lagi bagus. kalau saya lepas 25 tahun baru nak masuk umur 50 tahun..so ngam2 simpanan untuk bersara..
p/s: pada saya kereta,rumah,asb,duit,emas dll semuanya adalah dan hanya sebuah tools untuk kita mendapatkan perlindungan,kesihatan,keselesaan,sedikit kegembiraan dan kesenangan serta membantu yang lain..
Nota, Pihak kami tidak bertanggungjawab diatas kerugian jika berlaku tapi boleh jak kalau mau guna cara ini! 🙂
Kebaikan / Kelemahan cara ini.
  1. Jika anda ambil pinjaman Asb dengan maybank, maka loan kereta pun anda harus ambil dengan maybank. Ini adalah kerana, dalam sistem CTOS atau CCRIS, sistem menunjukkan anda ada komitment yang mana anda ada pinjaman yang mana bayaran bulanan adalah RM1200 sebulan. Jika gaji anda rendah, bank lain akan meragui keupayaan pembayaran balik anda dan dia tidak tahu yang pinjaman tu adalah pinjaman ASB yang mampu memberi pendapatan. Kalau anda beritahu pun biasanya bank lain tidak mengiktiraf pinjaman ASB sebagai sumber pendapatan.
  2. Jika pendapatan ASB jatuh bawah 7.5%, (harap2x tidaklah), terbaik adalah anda harus tamatkan pinjaman ASB dan bayar sahaja terus loan kereta. Tapi jika anda mampu, topup sahaja sebab ASB adalah pelaburan jangka masa panjang. Ia akan naik kembali bila ekonomi sudah pulih.
  3. Calculation ini tidak termasuk kos insurance, baik pulih kenderaan dan lain-lain kos seperti kenaikan minyak petroleum.
  4. Jika anda meninggal dunia, pinjaman ASB akan dilangsaikan kerana ia dilindungi oleh MRTA.
  5. Anda harus bekorban setahun pertama membayar RM 1200 sebulan dimana duit itu sebenarnya anda niat untuk membeli kereta. Seperti biasa, semua pelaburan memerlukan pengorbanan.
  6. Anda juga harus ada kemampuan untuk membayar RM 1200 tersebut. Kalau kemampuan anda bawah dari ini, anda patut memikirkan kereta yang lebih kecil lagi.
  7. Terhad untuk BUMIPUTERA dan mampu membayar hutang (tidak diblacklist atau bengkrap)
  8. Pinjaman ASB tertakluk pada KPA – Kadar Pinjaman Asas (BLR) yang ditetatpkan oleh bank negara. Kenaikan BLR menyebabkan hutang anda bertambah. Tetapi, disebabkan salah satu investment portfolio ASB adalah saham Maybank, maka kenaikan BLR akan menyebabkan keuntungan bank meningkat, seterusnya menyebabkan dividen ASB lagi tinggi. Tapi sepeti nota saya nombor 2, jika berlaku kenaikan BLR, jika tidak mampu, tutup sahaja loan ASB dan bayarlah RM 1200 anda tuh kepada pinjaman kereta, dan bukan kepada pinjaman ASB.
Rujukan :
http://tulusgroup.blogspot.my/2009/12/kereta-free.html
http://eddyirwan.blogspot.my/2013/11/beli-kereta-free.html

Sunday, July 17, 2016

RUPANYA BRUCE LEE PERNAH KALAH DENGAN PERSILAT YANG KITA TIDAK TAHU!








Bercerita mengenai seni mempertahankan diri sudah pasti ramai yang mengenali dengan nama tersohor dalam seni mempertahankan diri iaitu Bruce Lee. Bruce Lee menjadi terkenal dan tersohor di seluruh dunia dalam ilmu mempertahankan diri apabila mula berlakon dalam filem-filem.
Disaat namanya semakin terkenal, Bruce Lee telah meninggal dunia. Berita mengenai kematian Bruce Lee sangat mengejutkan dunia.
Jika kita lihat di internet, terlalu banyak cerita tentang punca kematian Bruce Lee. Jika fakta itu diperolehi dari Nusantara, selalunya cerita itu akan berkisar kekalahan Bruce Lee dengan Silat Gayong, tetapi jika fakta itu dari benua selain Nusantara dan Asia, ianya lebih kepada fakta tentang Bruce Lee dibunuh oleh isterinya sendiri. Ada juga yang mengatakan kematian Bruce Lee disebabkan beliau mengambil dadah secara berlebihan dan juga kerana sakit yang beliau alami kerana latihan fizikal yang berat serta berterusan.
Namun dalam artikel ini lebih menjurus kepada fakta yang diperolehi dari versi-versi Nusantara yang disampaikan kebanyakkannya dari ahli pesilat Gayong sendiri. Walaupun ianya mempunyai banyak versi namun jalan ceritanya tetap sama. Fakta ini tidak mempunyai sebarang pembuktian secara rasmi tetapi ianya tetap segar di setiap ingatan ahli Silat Gayong sedunia.
1. Bruce Lee bukan mati disebabkan Dicky Dzulkarnaen (pelakon Indonesia) tetapi disebabkan Mahaguru Almarhum Dato Meor Abdul Rahman (ADMAR).
2. Tahun 1973 Bruce Lee menemui Dato Meor Abdul Rahman untuk mengajak anak gayong berlakon di dalam filem terbarunya. Dato Meor Abdul Rahman menolak kerana semestinya gayong akan ditewaskan oleh kungfu (Jeet Kune Do) di dalam filem tersebut dan ini boleh menjatuhkan nama baik dan maruah Silat Gayong.
3. Tapi Bruce Lee agak angkuh kerana ingin melihat gaya dan langkah gayong dari Dato Meor Abdul Rahman. Beliau menolak pelawaan Bruce Lee sebanyak 2 kali dan kali ke-3 dipelawa Dato Meor Abdul Rahman akhirnya terus terima tetapi bersyarat iaitu mestilah dilakukan di tempat yang tertutup. (Dah macam dalam Movie Ip Man)
4. Bruce Lee banyak menggunakan kaki semasa membuat serangan ke atas Dato Meor Abdul Rahman namun dengan mudah dielak. Dato Meor Abdul Rahman membuat satu pukulan iaitu ‘kipas senandung dalam senandung’ di rusuk Bruce Lee. Pukulan itu menyebabkan Bruce Lee jatuh tersungkur.
5. Dato Meor Abdul Rahman memberikan Bruce Lee air penawar yang dibacakan doa untuk merawat kesan pukulan tersebut.
6. Selepas pulih dalam beberapa tempoh, Bruce Lee berhasrat untuk mencuba kehebatan seni mempertahankan dirinya terhadap silat. Dia pergi ke Indonesia untuk mencari Dicky Dzulkarnaen yang dikhabarkan juga cukup handal dalam silat.
7. Berita kekalahan Bruce Lee memang sudah diketahui oleh ramai mahuguru pertahankan diri termasuk Dzulkarnaen sendiri.
8. Bruce Lee sekali lagi dikalahkan apabila Dicky Dzulkarnaen menumbuk tapak kaki Bruce Lee. Tetapi kali ini tiada sebarang air penawar diberikan.
9. Dipercayai, kesan dari tumbukan itu menjadikan Bruce bertambah parah ditambah dengan kesan pukulan oleh Dato Meor Abdul Rahman sebelum ini.
10. Menurut anak muridnya (Daniel Inosanto) yang juga menyambung legasi Bruce Lee dalam mengajar Jeet Kune Do, Bruce Lee dilihat banyak membaca tentang ilmu Pencak Silat sebelum kematiannya.
11. Daniel Inosanto juga telah memasukkan seni silat dalam seni mempertahankan diri untuk diajarkan kepada anak muridnya.
Sumber artikel :

BUAT RUMAH DENGAN HANYA 40K, LOAN BANK HANYA RM 150 SEBULAN (18716)


Cara apply rumah mesra rakyat (RMR) 1 malaysia.
1. Wajib ada tanah sendiri
2. Pergi SPNB
3. Ambil borang dan isi.
4. Apply kat SPNB nak design ni.
Kalau nak print gambar ni silakan.
Harga – rm60k
Subsidi kerajaan – rm20k
Yang perlu dibayar – rm40k
Kalau buat loan 20 tahun – rm150 bulan2
Kalau nak apply dan memohon boleh rujuk terus ke SPNB di –> Cara apply rumah mesra rakyat (RMR) 1 malaysia.
1. Wajib ada tanah sendiri
2. Pergi SPNB
3. Ambil borang dan isi.
4. Apply kat SPNB nak design ni.
Kalau nak print gambar ni silakan.
Harga – rm60k
Subsidi kerajaan – rm20k
Yang perlu dibayar – rm40k
Kalau buat loan 20 tahun – rm150 bulan2
Kalau nak apply dan memohon boleh rujuk terus ke SPNB di –> http://www.spnb.com.my/
atau
jumpa adun kawasan anda dan minta borang untuk RMR ni.
Sila sebarkan supaya smua orang tahu

10 RAMALAN NOSTRADAMUS UNTUK MASA DEPAN DUNIA.




Ahli Nujum atau ahli astrologi Prancis yang terkenal  Michel de Notre Dame atau lebih dikenali sebagai Nostradamus yang telah menerbitkan  Les Propheties yang terbit untuk pertama kalinya pada tahun 1555 telah membuat ramalan mengenai dunia di masa hadapan. Tetapi  ramalan ini tidaklah boleh dipercayai seratus peratus dan kita ambil sebagai hiburan dan menambah pengetahuan mengenai pemikiran. Kerana Allah s.w.t lebih mengetahui tentang segala-galanya yang akan berlaku.
Ramalan Nostradamus telah terbukti, antara lain Kebakaran Besar Chicago pada 1871 dan kebangkitan Adolf Hitler pada 1930-an, yang masih menjadi misteri adalah sumber dari penglihatannya itu dan kemampuan dia untuk memjangka masa depan.
Berikut 10 ramalan Nostradamus yang kemungkinan akan terjadi;
1. Perang Dunia Ketiga
Satu peperangan akan dimulai antara dua kekuatan besar di dunia dan akan berlangsung selama 27 tahun. Bencana besar akan bersamaan dengan munculnya komet di langit. Perang nuklear dan bencana alam akan melanda planet saat sebuah planet besar mendekati Bumi.
2. Ledakan besar Vesuvius
Nostradamus dipercaya memramal ledakan besar satu gunung api. Letusan Gunung berapi Vesuvius di pingir Napoli, Italia, paling buruk dalam sejarah akan disusul dengan gempa bumi yang mengguncang Bumi setiap lima menit sekali, membunuh antara enam hingga 16.000 orang. Letusan Gunung Vesovius itu meluluh-lantakkan Pompeii dan Herkulaneum.
3. Gempa bumi terbesar yang pernah tercatat sejarah
Gempa bumi terbesar dalam sejarah Amerika Serikat (AS) akan terjadi, utamanya mempengaruhi kawasan Barat AS, kekuatan gempa diramalkan akan terasa sampai negara-negara lain di dunia.
4. Izin jadi orangtua
Mereka yang ingin memiliki anak akan memerlukan izin dan lesen, dan mereka tidak akan senang dengan peraturan itu.
5. Ekonomi global runtuh
“Para orang kaya akan mati berkali-kali,” demikian tulis Notradamus.
6. Orang akan hidup lebih dari 200 tahun
Kemajuan dalam pengobatan akan memperpanjang rata-rata usia manusia hingga 200 tahun. Orang usia 80 tahun akan tampak seperti 50 tahun.
7. Radiasi membakar bumi
“Para raja akan mencuri hutan-hutan, langit akan terbuka, ladang-ladang terbakar oleh panas,” demikian ditulis peramal Notradamus. Itu adalah peringatan bahwa perusakan hutan hujan akan mengarah pada  berlubangnya lapisan ozon dan terpaparnya Bumi oleh radiasi ultra violet yang berbahaya, semua disebabkan oleh pembalakan hutan besar-besaran di seluruh dunia.
8. Pajak dihapuskan di Barat
Satu revolusi besar akan mengakhiri pajak selamanya. “Orang-orang akan menolak membayar pajak pada raja.” Pada hari itu, banyak orang akan merayakan kebebasan di negara yang menghapus pajak.
9. Manusia bicara pada binatang
“Babi akan menjadi saudara laki-laki manusia,” tulis Nostradamus. Hal itu berkaitan dengan kemajuan sains yang memungkinkan manusia berbicara pada binatang peliharaannya.
10. Perbedaan bahasa akan lenyap
“Setelah penemuan satu mesin baru, dunia akan seperti layaknya sebelum Babel.” Berdasarkan interpretasi, mesin baru yang dimaksud adalah komputer era modern, dan berdasarkan Nostradamus, hal itu akan mengakhiri banyak negara.

Sumber;

KETAHUI HAK ANDA SEBAGAI PEKERJA!!!





Seperti yang diuar-uarkan bahawa pada hari ini 1 Julai 2016  gaji minimum RM1,000 bagi Semenanjung Malaysia dan RM920 di Sabah serta Sarawak berkuat kuasa hari ini tanpa penangguhan, selepas kerajaan meneliti semua syor Majlis Perundingan Gaji Negara (MPGN).
Kuatkuasa mengenai gaji minimum akan dipergiatkan oleh Jabatan Tenaga Kerja (JTK) bagi memastikan perintah ini dipatuhi. Jika disabit kesalahan boleh dikenakan denda RM 1,000 bagi setiap kesalahan dan RM 1,000 sehari bagi kesalahan berterusan boleh dikenakan mengikut Akta MPGN 2011.
Majikan yang melakukan kesalahan berulang boleh dikenakan penalti sehingga RM 20,000 atau penjara lima tahu atau kedua-duanya. Pelaksanaan ini meliputi semua majikan termasuk sektor perhotelan yang mana mereka dikehendaki membayar gaji minimum iaitu gaji pokok (tanpa elemen caj perkhidmatan) tidak kurang RM1,000 sebulan di Semenanjung selain RM920 di Sabah, Sarawak dan Labuan,
Maklumat mengenai pelaksanaan perintah gaji minimum boleh diperoleh daripada Urus Setia MPGN di talian 03-88865156 atau emel minimumwages@mohr.gov.my atau mana-mana pejabat JTK berkenaan.
Ini adalah berita baik untuk para pekerja, lebih-lebih lagi pekerja di Sabah dan Sarawak yang masih ada yang menerima gaji yang sangat sedikit. Mengikut pengalaman penulis di kawasan pinggiran Kota Kinabalu ada syarikat yang memberi gaji hanya RM 400.00 sahaja walaupu kerja 6 hari seminggu. Dengan pelaksanaan perintah gaji minimum ini adalah satu lebaran baru untuk pekerja di Sabah dan Sarawak. Tetapi kuatkuasa pemantauan pelaksanaan ini juga perlu dilaksanakan agar pihak majikan tahu bahawa ini adalah perkara yang serius dan perlu untuk dilaksanakan.
Kepada pekerja, anda kena mengetahui hak anda sebagai perkerja dan kebajikan yang harus dapat daripada majikan. Di negara kita isu mengenai hak pekerja masih banyak berlaku. Salah satu sebabnya kita yang tidak peka dengan undang-undang asas mengenai hak kita sebagai pekerja dan perkara yang kita boleh tuntut daripada majikan.
Gaji minimum Sabah Sarawak dan Semenanjung Malaysia juga perlu diselaras supaya sama dimasa akan datang. Jika dilihat Sabah dan Sarawak juga mempunyai kos kehidupan yang tinggi dengan kewujudan sistem kabotaj dan kos-kos yang perlu ditanggung oleh perniaga yang akhirnya memberi kesan kepada rakyat. Tetapi dalam hal ini, seperti dalam penulisan saya sebelum ini, hasil kajian dibuat gaji minimum ini dipergaruhi oleh kemampuan majikan iaitu gaji penengah. Gaji penengah dari majikan di sabah dan sarawak rendah memberi kesan kepada gaji minimum yang diberikan.
Kesimpulannya, kita sebagai pekerja perlu ada pengetahuan asas mengenai hak kita, kerajaan perlu membuat pemantau dan tindakan tegas kepada majikan yang mengabaikan pekerja, majikan juga kena memainkan peranan tahu mengenai hak pekerja dan jangan hanya memikirkan keuntungan sahaja tanpa pekerja perniagaan anda tidak akan ke mana.

DARI KEMAHIRAN SEBENAR BOLEH MENJADI DUIT.




Sebenarnya kita sering mengeluh tentang kehidupan kita dengan kos sara hidup yang semakin meningkat dan gaji yang tidak mencukupi sehinggakan awal bulan hanya berbaki beberapa ringgit sahaja.
Kalau kita sedar atau tidak sebenar kebanyakkan Bos tempat kita kerja ini sebenar ada kemahiran yang kita tidak ada. Selalunya menggunakan kemahiran mereka untuk mendapat keuntungan semata-mata dan akhirnya kita hanya mendapat gaji selama bertahun-tahun.
Sekarang Kita terdiri dengan beberapa kelompok iaitu yang berkerja dan tidak berkerja. Yang berkerja jangan malu untuk menambah kemahiran dalam diri anda walaupun terpaksa mengambil kelas. Kerana jika semakin bertambah kemahiran dalam diri anda semakin itu anda boleh meminta lebih dari apa yang ada. Yang tidak berkerja apa kata berani untuk memcari satu kemahiran yang boleh membantu anda untuk mendapatkan pendapatan dan tidak musthail jika anda boleh selesa dengan kemahiran ini anda boleh menjadi BOS.
Disini penulis senaraikan beberapa kemahiran yang akan diperlukan sampai bila-bila dan kita kena berani untuk belajar walaupun mengeluarkan kos sedikit. Di Negara luar, lebih- lebih lagi Negara maju rakyat mereka sanggup mengeluarkan kos untuk ke kelas-kelas kemahiran untuk menambah nilai dalam diri kita.

  1. Memperbaiki Kereta dan Motorsikal
Dalam kemahiran ini boleh didapati dalam pembelajaran dan pekerjaan. Jika anda sebagai pekerja bengkel yang mahir tidakkah anda bercita-cita untuk membuka bengkel sendiri? Pekara demikian tidak mustahil. Lebih-lebih lagi anda sebagai bumiputera banyak skim-skim yang disediakan.
  1. Menjahit
Kemahiran ini boleh didapati dari sesiu pembelanjaran dan bekerja jika anda sudah mahir. Cuba untuk keluar daripada zon selesa anda kerja dengan orang lain dengan mengambil keputusan untuk berkerja sendiri dengan memulakan perniagaan.

  1. Kemahiran Jualan.
Kemahiran ini sebenarnya paling susah untuk didapati. Jika selama ini hanya makan komisen daripada syarikat. Apakata anda berani untuk memasarkan produk anda sendiri.
  1. Kemahiran membuat kuih atau kek tradisional
Kemahiran ini kadang-kadang diwarisi atau dipelajari. Jika anda ada kemahiran ini ada boleh memasarkan produk anda sendiri.
  1. Kemahiran membuat perabot
Kemahiran ini pun perlu dipelajari. Tetapi jika mempunyai minat yang tinggi tentu sahaja anda boleh membuatnya.
  1. Kemahiran memperbaiki alatan elektronik
Ada antara kita sudah berkerja dalam bidang ini sudah lama. Apa kita cuba untuk membuka syarikat sendiri.
  1. Mengajar kelas tambahan untuk pelajar sekolah menengah dan rendah.
Bagi mereka yang meminati akdemik. Sebenarnya mereka boleh gunakan itu untuk mengajar pelajar-pelajar lain. Sebenarnya membuka pusat kelas tambahan hanya memerlukan modal kemahiran dalam akademik.
  1. Kemahiran membuat web dan yang berkaitan software
Kemahiran ini dijangka akan memningkat permintaannya. Jadi tidak salah jika kita mula berlajar. Banyak syarikat-syarikat memerlukan perkhidmatan pereka web.
Sebenarnya banyak lagi kemahiran yang kita ada, cuma kita tahu bagaimana untuk menggunakkan kemahiran kita atau kita tidak mahu untuk menambah diri kita dengan kemahiran- kemahiran yang boleh membantukan kita untuk menambah pendapatan.
ini antara link-link kerajaan yang memberi pinjaman dan nasihat. bijak mencari ruang dan peluang itu juga penting.

YouTube

Loading...