02 January 2010

Isu Allah

Isu Allah oleh Al Syeikh Al Ustaz AdukaTaruna Al Hafiz.
Oleh : AdukaTaruna

Gua ringkaskan jer la pandangan gua dalam isu Allah oleh agama lain nih. Memula pendapat peribadi gua dulu. Keadaan skang umat Islam produk UMNO sejak 60 tahun dulu tidak bersedia bhai menghadapi tipu daya yang terbuka akibat kebenaran penggunaan nama Allah oleh agama lain. Gua lebih condong kepada Taib Baling.

Tapi masalahnya, Allah tidak halang. Malah hujah waqi' (suasana) oleh beberapa ulama (seperti hujah Taib Baling) pula adalah pendapat ulama. 3rd party punya Islam. So, antara follow Al-Quran secara jelas (bahan mentah) atau memilih 3rd party ulama?

Khalid Samad.

Khalid Samad setuju penggunaan Allah oleh bukan Islam. Katakan gua tak setuju. Tapi gua tak setuju atas hujah apa? Hanya atas hujah peribadi yang umat Islam skang bla bla bla... Nak lawan dengan apa yang dibentangkan Khalid Samad, yakni bahan mentah, gua ingat satu benda yang tidak munasabah. Melainkan terdapat bahan mentah yang lebih auliya yang gua tak tahu, yang boleh menenggelamkan bentangan Khalid Samad.

Nik Aziz.

Nik Aziz penjaga dasar. Mursyidul Am. Sebagai penjaga dasar, Nik Aziz sudah bagi pendirian tentang isu ini. Yakni penggunaan word Allah oleh bukan Islam memang dibolehkan. Itu dasar. Kita tinggalkan kejap tajuk ni.

Hadi.

Masalah mamat sekor nih. Ghaib sekali lagi dalam gua Hiraq. Kengkonon taraf nabi la tuh. Presiden penjaga organisasi, penjaga taktikal.

Katakan Presiden berpendapat taktikalnya, penggunaan Allah oleh bukan Islam perlu dilarang. Hujahnya apa sahaja. Tapi katakan, itu pendapat Presiden.

Maka, dasar Nik Aziz tadi (falsafah jati), bertembung dengan taktikal (falsafah cabang), bagi mendapatkan falsafah jati itu sendiri. Mengikut Hukum Aduka Taruna 1, maka, dasar Nik Aziz boleh ditangguhkan. Dengan cara apa? Dengan kenyataan rasmi Presiden yang berbunyi begini (contoh) :
• Kami (PAS) adalah gerakan politik yang sentiasa merujuk Islam. Seperti mana yang yang telah ditegakkan oleh Mursyidul Am kami, penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam tidak melanggar ajaran Islam itu sendiri. Musyidul Am adalah penjaga dasar gerakan kami.
• Jadi, jelaslah bahawa penggunaan kalimah Islam oleh bukan Islam adalah dasar dan pendirian gerakan kami. Namun, dalam keadaan umat Islam yang 60 tahun dilahirkan melalui pemerintahan serba silap ini, pihak jawatankuasa PAS mengambil ketetapan sementara, bahawa, penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam perlu ditangguhkan.
• Bagaimanapun, kami bersedia untuk menerima rundingan meja bulat dari mana-mana pihak yang membantah pendirian kami ini.
Kenyataan yang berwarna merah adalah satu percaturan. Gua tak tahu bidang perlembagaan negara atau undang2. Tapi dalam n3 ini, andaikan perlembagaan dan undang2 negara memang membenarkan penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam.

Nak lawan lagu mana pun memang tak boleh. Kecuali ISA atau melakukan pembunuhan etnik jer. Selain itu, memang tidak boleh kerana perlembagaan negara membenarkannya. So, di sinilah fungsi kenyataan warna merah. Rundingan.

Dari kalah sia-sia, lebih baik dapat sedikit tawaran. Maybe PAS boleh tuntut pihak NGO Kristian :
• Dalam bentuk dana bagi tujuan penjelasan kalimah Allah sebenarnya dibenarkan dalam Al-Quran. Cetakan, pembelian ruang iklan di akhbar bahasa Inggeris, Cina dan Tamil selain akhbar tumpuan Melayu, penganjuran forum, etc.
• Dalam bentuk persetujuan mengadakan dialog terbuka membincangkan perkara ini. Antara ulama PAS + bebas dan Mubaligh Kristian.
• etc.
Itu kalau perlembagaan penjajah memang menetapkan begitu. Tapi, kalau ada ruang untuk halang, berbeza plak kenyataan Presiden. Maybe seperti ini :
• Kami (PAS) adalah gerakan politik yang sentiasa merujuk Islam. Seperti mana yang yang telah ditegakkan oleh Mursyidul Am kami, penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam tidak melanggar ajaran Islam itu sendiri. Musyidul Am adalah penjaga dasar gerakan kami.
• Jadi, jelaslah bahawa penggunaan kalimah Islam oleh bukan Islam adalah dasar dan pendirian gerakan kami. Dalam tajuk demokrasi, kami menghormati pihak Kristian yang menggunakan kaedah demokrasi, aman dan bertamadun bagi mendapatkan tuntuan mereka.
• Dan dalam tajuk demokrasi juga, PAS mengambil ketetapan sementara menghalang tuntutan mereka. Ketetapan sementara ini diambil berdasarkan keadaan umat Islam hasil pemerintahan 60 BN ini tidak mampu mengharungi situasi yang mengejut seperti ini.
• Satu hari nanti, mungkin dalam beberapa penggal terdekat, kami pasti kembali kepada dasar yang telah kami jelaskan. Juga menegaskan, kami tidak mengambil tindakan menghalang yang kasar, ganas, tidak bermadun, di luar demokrasi. Malah kami mengutuk tindakan seperti itu.
Mungkin la. Mungkin Presiden sepatutnya mengeluarkan kenyataan begitu. Asalkan tidak ghaib, dan terus wafat. Mayat tempatnya di rumah mayat atau di rumah bakar. Bukan di atas kerusi Presiden PAS.

Jalan paling mudah.

Jalan paling mudah ialah ikut Al-Quran. Maybe ada hikmah yang satu hari nanti baru kita nampak mengapa kita 'terpaksa' benarkan penggunaan word Allah oleh bukan Islam dalam waqi (suasana) Malaysia.

At least kalau Allah tanya kita nanti, kita boleh jawab yang kita follow Al-Quran. Dah benda alah tu tidak dilarang, kan. Apa pun, diakhir kata, 4 mazhab menetapkan tanpa khilaf, tempat mayat berada di rumah mayat. Bukannya di kerusi Presiden PAS.

Wallahualam.

No comments: