07 August 2017

Hidup diumpamakan WAP

Hidup itu seperti WAP, 
yang sebentar saja kelihatan, lalu lenyap !!
Ketika orang memuji MILIKKU,
aku berkata Bahawa ini HANYA pinjaman saja.
 
Bahawa kenderaanku adalah pinjaman-NYA,
Bahawa rumahku adalah pinjaman-NYA,
Bahawa hartaku adalah pinjaman-NYA,
Bahawa putera-putera dan puteri-puteriku hanyalah pinjamanNYA ...

Tapi mengapa aku tidak pernah bertanya,
MENGAPA DIA meminjamkan kepadaku?
UNTUK APA DIA meminjamkan semuanya kepadaku.

Dan kalau bukan milikku,
apa yang seharusnya aku lakukan untuk pemilikNYA ini?
Mengapa hatiku justru terasa berat, ketika pinjaman itu diminta kembali olehNYA?
 
Malahan ketika diminta kembali,
kusebut itu MUSIBAH,
kusebut itu UJIAN,
kusebut itu MALAPETAKA,
kusebut itu apa saja ...
Untuk melukiskan, Bahawa semua itu adalah DERITA....
 
Ketika aku berdoa,
kuminta pinjaman yang sesuai dengan
KEPERLUAN DUNIAWI,
Aku ingin lebih banyak HARTA,
Aku ingin lebih banyak KENDERAAN,
Aku ingin lebih banyak RUMAH,
Aku ingin lebih banyak POPULARITI,

Dan ku tolak SAKIT,
Ku tolak KEMISKINAN,
Seolah semua DERITA adalah hukuman bagiku.

Seolah-olah KEADILAN dan KASIHNYA, 
harus berjalan seperti penyelesaian matematik
dan sesuai dengan kehendakku.

Aku rajin beribadah,
maka selayaknyalah derita itu menjauh dariku,
Dan nikmat dunia seharusnya kerap menghampiriku ...

Betapa curangnya aku,
Kuperlakukan DIA seolah Alat Daganganku
dan bukan sebagai Kekasih!

Kuminta DIA membalas perlakuan baikku
dan menolak keputusan-NYA yang tidak sesuai dengan keinginanku ...

Padahal setiap hari kuucapkan,
*_Hidup dan Matiku, Hanyalah untuk-MU

Mulai hari ini,
ajari aku agar menjadi peribadi yang selalu bersyukur
dalam setiap keadaan
dan menjadi bijaksana,
mahu menuruti kehendakMU saja ya ALLAH ...

Sebab aku yakin....
ENGKAU akan memberikan anugerah dalam hidupku ...
KEHENDAKMU  adalah yang terBAIK bagiku ..

Ketika aku ingin hidup KAYA,
aku lupa,
Bahawa HIDUP itu sendiri
adalah sebuah KEKAYAAN.

Ketika aku berat utk MEMBERI,
aku lupa,
Bahawa SEMUA yang aku miliki
juga adalah PEMBERIAN.

Ketika aku ingin jadi yang TERKUAT,
....aku lupa,
Bahawa dalam KELEMAHAN,
Tuhan memberikan aku KEKUATAN.

Ketika aku takut Rugi,
Aku lupa,
Bahawa HIDUPKU adalah
sebuah KEBERUNTUNGAN,
kerana AnugerahNYA.

Ternyata hidup ini sangat indah, ketika kita selalu BERSYUKUR kepadaNYA

Bukan kerana hari ini INDAH kita BAHAGIA.
Tetapi kerana kita BAHAGIA,
maka hari ini menjadi INDAH.

Bukan kerana tak ada RINTANGAN kita menjadi OPTIMIS.
Tetapi kerana kita optimis, RINTANGAN akan menjadi tak terasa.

Bukan kerana MUDAH kita *YAKIN BOLEH *.
Tetapi kerana kita *YAKIN BOLEH *.!
semuanya menjadi MUDAH.

Bukan kerana semua BAIK kita TERSENYUM.
Tetapi kerana kita TERSENYUM, maka semua menjadi BAIK,

Tak ada hari yang MENYULITKAN kita, kecuali kita SENDIRI yang membuat SULIT.

Bila kita tidak dapat menjadi jalan besar,
cukuplah menjadi JALAN SETAPAK
yang dapat dilalui orang,

Bila kita tidak dapat menjadi matahari,
cukuplah menjadi LILIN
yang dapat menerangi sekitar kita,
 
Bila kita tidak dapat berbuat amar ma'ruf,
Jangan kita bebani dengan nahi munkar,
yang dapat memayungi kehidupan kita,

Bila kita tidak dapat berbuat sesuatu untuk seseorang,
maka BERDOALAH untuk
kebaikan.

🍀🌿🍀🌿🍀🌿

No comments: