09 February 2012

Matematik Sedekah 10-1=19

Jika anda mahu harta yang sedia ada berlipat ganda, sedekah adalah jalan yang terbaik. Kerana Allah juga berfirman dalam Surah Al-An’am ayat 160 yang membawa maksud, “Barangsiapa yang membawa amalan yang baik maka baginya (pahala) sepulu kali lipat amalnya, dan barangsiapa yang membawa perbuatan yang jahat maka dia tidak akan diberi pembalasan melainkan seimbang dengan kejahatan yang dilakukannya, sedang mereka sedikitpun tidak dianiaya (dirugikan).”

Matematik Sedekah oleh Ustaz Yusuf Mansor

Untuk memudahkan lagi pemahaman kita tentang amalan sedekah ini, mari kita bersama menghayati Matematik Sedekah menurut Ustaz Yusuf Mansur. Menurutnya, Allah telah berjanji akan menggantikan wang yang telah kita keluarkan untuk bersedekah. Paling menarik, Allah bukan sahaja menggantikan wang yang telah disedekahkan, tetapi akan menggantikannya sebanyak sepuluh kali ganda dengan nilai yang kita belanjakan. Sebagai contoh mudah, kita mempunyai RM10, lalu kita sedekahkan RM1 kepada seorang budak peminta sedekah. Kita mempunyai baki sebanyak RM9. kita bakal mendapat RM19 dengan janji yang telah Allah buat. Wang yang telah disedekahkan itu telah digandakan 10 kali ganda iaitu RM10. Maka, kita akan mendapat RM19 suatu hari kelak sebagai rezeki yang lain.

Orang yang bersedekah akan memperolehi 5 kebaikan di akhirat iaitu golongan yang bersedekah akan dipayungkan pada hari Qiamat semasa cuaca sangat panas. Selain itu, golongan ini juga akan ringan hisabnya. Mereka juga akan mendapat timbangan amalan kebaikan yang berat. Tambahan lagi, golongan ini akan meniti Titian Sirat dengan lancar dan pantas. Terakhir, golongan ini akan diangkat darjatnya di dalam syurga.

Inilah rahsia sedekah yang tidak diketahui oleh ramai orang. Dengan memberikan sedikit kesenangan kepada orang lain melalui bersedekah, kita akan memperolehi manfaat yang tidak ternilai. Dengan niat memberi sedekah untuk menyenangkan bebanan orang yang memerlukan, tanpa disangka dengan kebaikan itu Allah telah memanjangkan umur kita, menolak bala dan bencana selain membuatkan kita menjadi lebih kaya.

Kisah Jangan Terkena Cahaya Matahari dan Jangan Memberi Hutang

Terdapat seorang lelaki kaya yang berada dalam keadaan sakit tenat. Doktor mengatakan bahawa hidupnya sudah tidak lama dan akan meninggal dunia. Maka, dia telah mewasiatkan perusahaan kepada dua orang anaknya, iaitu Wahid dan Wahab. Dengan harapan agar anaknya akan menguruskan perniagaan yang diwariskan.

Lelaki kaya itu memaklumkan kepada anaknya bahawa setiap seorang daripada mereka akan mendapat perniagaan yang perlu diusahakan. Dia berpesan agar anaknya menguruskan perniagaan itu dengan sebaik-baiknya. Selain itu, dia juga sempat berpesan kepada anaknya untuk mematuhi dua syarat dalam perniagaan jika mahu berjaya sepertinya. Syarat pertama, jangan keluar bekerja apabila matahari telah tinggi, dan syarat kedua pula, jangan mengutip hutang yang diberi pada pelanggan.

Tidak lama selepas itu lelaki kaya tersebut meninggal dunia. Jadi, mereka dua beradik telah menggantikan tempat ayah mereka dalam urusan perniagaan yang telah diwariskan. Sementara ibunya pula telah pulang ke kampung halaman dan membiarkan anak-anaknya meneruskan perniagaan seperti yang telah diwasiatkan.

Selepas dua tahun, si ibu telah kembali ke kota dan melawat rumah anak sulungnya, iaitu Wahid. Lalu bertanya tentang perusahaan yang telah mereka uruskan selepas kematian ayahnya.

Wahid menjawab dan memaklumkan kepada ibunya bahawa perusahaan itu sudah jatuh muflis. Ibunya membalas dan bertanya sebab perusahaan itu muflis. Wahid mengatakan bahawa syarat yang dipesan kepada mereka telah dipatuhi. Dia tidak pernah keluar bekerja apabila waktu tengahari. Kerana dia tidak boleh memandu kereta, dia hanya tahu membawa motorsikal sahaja. Maka, dia terpaksa menaiki teksi ke pejabat setiap hari sehingga menyebabkan banyak wang pernigaan dihabiskan untuk membayar tambang teksi.

Wahid juga mengikuti pesan ayahnya yang kedua iaitu tidak memungut hutang pelanggan. Jadi, wang perusahaan telah habis dibelanjakan dan dia sendiri tidak pernah memungut hutang dari pelanggan. Perkara ini telah menyebabkan wang perniagaan habis. Ibunya mengeleng kepala sambil berlalu pergi.

Pada keesokan hari, si ibu telah pergi ke rumah Wahab pula. Setelah bertemu, si ibu bertanya keadaan perniagaan yang diuruskannya. Si ibu juga memaklumkan bahawa perniagaan Wahid telah jatuh muflis. Wahid dengan senang hati mengatakan bahawa perniagaan yang diusahakannya semakin maju. Dia juga telah mendapat keuntungan lima kali ganda daripada harta yang telah diwariskan arwah ayahnya dahulu. Lalu si ibu bertanya apakah rahsia kejayaannya sehingga mencapai tahap itu.

Wahab menjawab dengan mengatakan bahawa dia mengikuti pesan ayahnya sebelum meninggal. Dia tidak pernah terkena sinar matahari kerana dia keluar rumah sebelum matahari terbit lagi. Dia hanya akan pulang ke rumah selepas matahari terbenam. Maka, dia tidak pernah terkena sinar matahari. Pesanan ayahnya yang kedua juga dipatuhi, dia tidak pernah meminta hutang kerana dia tidak memberikan pelanggan berhutang dengannya. Kerana itu dia tidak pernah mengutip hutang dan ianya sama seperti pesanan si ayah. Si ibu tersenyum puas dengan kejayaan anaknya itu.

idea Pelik yang Menjadikan Seseorang Bergelar Jutawan

Cara terbaik untuk membuat wang adalah dengan cara memulakan perniagaan anda sendiri. Tetapi hari ini biasanya hanya orang-orang yang mempunyai idea yang benar-benar pelik boleh berjaya. Di bawah ini anda akan mendapati senarai orang yang membuat sejumlah besar wang dengan menjalankan pelbagai jenis perniagaan yang terdiri dari membakar mayat dengan fesyen yang unik hinggalah membuat penyelidikan ke atas najis. Mereka mungkin nampak agak pelik pada awalnya dan orang yang waras pasti tidak akan bersedia untuk melabur dalam perniagaan yang salah. Tetapi tiada siapa yang tidak mahu menjadi jutawan, bukan?

1. 1-800-Got-Junk?

Perkhidmatan penyingkiran barang buangan ini telah ditubuhkan di Vancouver, Kanada pada tahun 1989 oleh Brain Scudamore, pengasas dan sekarang menyandang jawatan Ketua Pegawai Eksekutif. Beliau membeli sebuah trak pengangkut dengan harga USD$700 sebagai pengangkutan. “Kami akan menyembunyikan sampah anda dalam sekelip mata” adalah slogan syarikat. Pada tahun 1993, sebulan sebelum tamat pengajian beliau, Scudamore berhenti universiti untuk menumpukan perhatian kepada perniagaan sepenuh masa. Secara peribadi, bapanya yang merupakan seorang doktor, tidak terlalu teruja tentang rancangan profesional anaknya tetapi terpaksa mengalah setelah melihat semangat anaknya. Anda hanya perlu telefon syarikat itu, beritahu mereka anda mempunyai sampah untuk dibuang , dan mereka akan datang dan lemparkan ia jauh daripada anda! Syarikat itu telah menubuhkan lebih 220 francais seluruh Amerika Syarikat, Kanada dan Australia, dan sekarang bernilai lebih daripada USD$100 juta.

Laman web: 1-800-GOT-JUNK?

2. PickyDomains.com

Menubuhkan sebuah laman web pada hari ini adalah sangat mudah. Tetapi mencari nama domain yang anda mahu dan yang masih belum diambil orang adalah sebaliknya. Jadi seorang lelaki mengeksploitasi peluang ini dan menzahirkan idea yang unik dan menjadikan beliau agak kaya. Beliau hanya mencadangkan nama-nama domain untuk laman web. Ini semestinya memerlukan tahap kreativiti yang tinggi! Cara ia berfungsi: Selepas membayar deposit USD$50, pelanggan akan mula menerima senarai nama-nama domain yang disediakan melalui e-mel untuk tempoh 30 hari. Jika mereka melihat domain yang mereka suka, mereka akan mendaftar dan memberitahu perkhidmatan tentang domain yang diperoleh. Jika domain tidak didaftarkan, wang akan dikembalikan sepenuhnya. Firma itu kini bernilai sekurang-kurangnya USD$5 juta.

Laman web : PickyDomains

3. Doggles

Kacamata untuk anjing haiwan peliharaan? Bunyi agak tidak masuk akal, bukan? Tetapi tidak jika seseorang telah memulakan kilang mereka dan meraih jutaan dolar. Perniagaan yang telah mendapat perhatian dan liputan dari CNN, Womens’ World , People, Reggie and Kelly, National Geographic dan Animal Planet. Bermula dengan kacamata, kini mereka telah mengembangkan perniagaan kepada pelbagai aksesori lain untuk haiwan peliharaan termasuk beg sandang, jaket pengapungan, baju T, topi, dan mainan.

Laman web : Doggles

4. FitDeck
Apakah hubungan permainan kad dengan rutin senaman? Inilah perniagaan yang bernilai USD$4.7 juta jika anda cukup bijak untuk menggabungkan kedua-duanya dan menjualnya dengan harga USD$18.95 sekeping. Bunyinya seperti tidak masuk akal dan melibatkan banyak pokok yang terpaksa ditebang, tetapi produk yang berusia lima tahun itu dicipta oleh Phil Black telah mencatat pertumbuhan tinggi. FitDeck adalah hasil gabungan keseronokan permainan kad dan langkah-langkah latihan Tentera Laut. Sudah pasti pendapatan daripada syarikat lebih lumayan daripada gaji seorang Tentera Laut!

Laman web: FitDeck

5. SantaMail
Ini adalah sesuatu yang langsung anda tidak jangka kerana ia seperti kerja terlalu bodoh. Surat akan dihantar daripada alamat yang kononnya daripada Kutub Utara atau Alaska, berpura-pura dihantar oleh Santa Claus. Ibu bapa akan dikenakan bayaran sebanyak USD$10 untuk setiap surat yang dihantar kepada anak-anak mereka. Ide yang nampak bodoh ini sebenarnya berfungsi dan telah menghantar lebih 200,000 surat sejak memulakan perniagaan pada tahun 2001. Kini telah mengutip lebih USD$3 juta!

6. Membersih tempat pembunuhan

Berapa banyak wang kah yang anda boleh dapat dengan hanya membuat kerja-kerja pembersihan? Tidak banyak secara semulajadinya. Berapa banyak pula wang yang anda boleh dapat untuk kerja-kerja pembersihan tempat kejadian pembunuhan atau tempat bunuh diri berlaku? Seseorang telah mencuba dan mereka telah meraih USD$1 juta untuk tahun lepas sahaja. Advance Bio Treatment juga menjalankan pelbagai lagi jenis aktiviti. Mereka juga mengendalikan ujian makmal, pemeriksaan air kencing dan sebagainya. Kini kerja yang pastinya bukan untuk mereka yang lemah semangat dan ia adalah satu kerja yang menjijikkan tetapi perlu ada seseorang melakukannya. Semua orang akan suka jika ia boleh mendatangkan hasil lumayan sehingga beberapa juta dolar sebagai balasan.

Laman web: Advance Bio Treatment

7. DoodyCalls

Idea yang dizahirkan untuk perniagaan ini: anda semula duduk di pejabat anda, wakil-wakil jualan anda menerima panggilan telefon dan dengan segera mengisytiharkan bahawa anjing pelanggan telah membuang najis di halaman depan. Jadi, apakah wakil jualan anda lakukan? Dia menghantar satu pasukan profesional yang terlatih untuk membersihkan dan membawa pergi najis tersebut. USD$2 Juta adalah catatan hasil jualan tahun lepas sahaja. Jika dikira, DoodyCalls membersih lebih 3 juta najis setahun. Lebih 8000 anjing adalah pelanggan yang gembira, dan ia melibatkan pengambilan najis anjing di 21 negeri di seluruh Amerika Syarikat.

Laman web : DoodyCalls



8. Eternal Reefs
Satu lagi perniagaan yang pelik, Eternal Reefs , Inc. menjanjikan waris kehidupan yang kekal untuk mengingati pemergian orang yang tersayang. Jika anda ingin membakar orang yang anda sayangi selepas mereka telah meninggal dunia, atau dalam erti kata lain, membakar mayat mereka, Eternal Reefs menawarkan pilihan yang berlainan yang menggantikan tempayan-tempayan pembakaran mayat dan penyebaran abu oleh waris yang hidup ke alam sekitar. Keluarga dan kawan-kawan dijemput dan digalakkan untuk mengambil bahagian dalam penciptaan Reef Memorial untuk yang tersayang. Anda boleh meletakkan tanda tapak tangan anda di dalam konkrit lembap, atau hanya meletakkan bendera di terumbu memorial orang yang anda sayangi itu semasa majlis penghormatan ala tentera dijalankan. Mereka percaya apa-apa yang anda rasa akan membantu orang yang tersayang pergi dengan gaya tersendiri boleh dilakukan oleh Eternal Reefs. Unjuran jualan melebihi USD$500,000 menjelang akhir tahun ini.

Laman web: Eternal Reefs

9. Boomerang Boxes

Marty Metro dan isterinya sangat gemar berhijrah dan bergerak dari satu tempat ke satu tempat yang lain. Satu hari mereka sedar bahawa selepas berkahwin, mereka telah berpindah tempat sebanyak 29 kali. Oleh itu, Metro duduk dan mula tertanya-tanya bagaimana dia boleh menggunakan pengalamannya yang sentiasa berpindah randah untuk menolong mereka berdua. Beliau membuat kesimpulan bahawa dengan menggunakan jumlah kotak kadbod yang banyak adalah satu masalah dia selalu hadapi. Jadi ini meyakinkan dirinya bahawa dia akan dapat membantu pemunggah, perniagaan dan alam sekitar secara umum dengan mewujudkan penyelesaian kepada kebingungan penggunaan kotak kadbod. Boomerang Boxes mengamalkan pelan perniagaan keseluruhan yang menyewa dan menyedia kotak kadbod dalam pelbagai bentuk dan saiz. Dengan unjuran jualan tahunan melebihi USD$750,000, syarikat ini sentiasa berkembang.

Laman web : BoomerangBoxes

10. BioScientific Inc.

Idea perniagaan ini berkisarkan tahi ayam. Guano Plus adalah baja yang diperbuat daripada tahi ayam dan jualannya mencatat lebih USD$1 juta setahun. Bill Thomas adalah seorang yang kreatif dengan bakat yang unik dan beliau mempunyai ide perniagaan yang jelas. Beliau sedar bahawa walaupun memiliki ladang ayam adalah sesuatu yang agak normal dan menguntungkan, tahi ayam yang buruk adalah sesuatu yang boleh digunakan sebagai sumber pendapatan. Sedikit penyelidikan dan bergelumang dengan kekotoran telah menyebabkan dia menjadi jutawan.

Lamanweb: BioScientific Inc.

Rahsia Kejayaan Air Asia

Air Asia ditubuhkan pada tahun 1993 dan mula beroperasi pada tahun 1996. Diasaskan pada awalnya oleh syarikat kepunyaan kerajaan iaitu DRB-HICOM. Pada tahun 2001, syarikat yang dibebani dengan hutang yang amat banyak telah diambil alih oleh Tony Fernandes melalui syarikatnya Tune Air Sdn Bhd. Beliau merupakan bekas eksekutif syarikat Tune Warner. Tune Air Sdn Bhd adalah nama yang diguna pakai selepas Tony pengambil alihan pada harga token RM1.00. Sejak diambil alih, Air Asia telah berjaya merekod dan meraih pelbagai anugerah serta bersaing sengit dengan syarikat-syarikat penerbangan yang lain termasuk MAS Berhad. Hanya dalam masa satu tahun sahaja Tony Fernandes telah berjaya menyelesaikan masalah beban hutang syarikat. Beliau telah berjaya membaiki prestasi Air Asia dan merekodkan keuntungan.

Hub pertama yang dilancarkan oleh Air Asia ialah di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA). Di hub pertama, Air Asia memperkenal banyak laluan penerbangan yang baru dengan tawaran harga yang amat murah. Hub kedua pula mula beroperasi pada tahun 2003 di Lapangan Terbang Antarabangsa Senai, Johor yang berdekatan dengan Singapura. Laluan luar negara pertama yang dilancarkan oleh Air Asia berjaya melonjakkan namanya di sana. Namun jika cabaran untuk bersaing tidak disahut dengan formula yang bersesuaian untuk berjaya, Air Asia pasti akan kecundang. Tony Fernandes merupakan tokoh yang amat berwibawa dalam menentukan nama Air Asia kekal berjaya di Asia dan mula menempah nama di rantau yang lain.

Secara amnya, Air Asia berjaya mencatat kejayaan demi kejayaan kerana pihak pengurusan dibawah pimpinan Tony Fernandes mengamalkan sistem pengurusan kos yang efektif. Dalam banyak hal, kos yang rendah amat diutamakan. Air Asia pada awalnya memulakan operasinya dengan kos yang rendah jika dibandingkan dengan pesaing yang terdekat MAS. Strategi menurunkan kos permulaan perniagaan ialah dengan membeli kapal terbang terpakai. Kapal terbang terpakai sudah semestinya berharga lebih murah daripada kapal terbang yang baru. Ini adalah strategi awal. Setelah syarikat sudah mencatat keuntungan dan mempunyai dana yang lebih, kapal terbang yang dibeli pada peringkat awal ini diganti dengan kapal terbang baru secara berperingkat. Selain kos permulaan, kos operasi dan kos harian seperti gaji kakitangan, bayaran untuk kapal terbang mendarat dan sebagainya juga dikenal pasti sebagai komponen kos yang perlu diuruskan pada tahap yang rendah juga.

Bagaimanakah pula Air Asia berjaya mengurangkan kos penggajian kakitangannya termasuk juruterbang? Kos juruterbang pada kebiasaannya merupakan salah satu komponen kos yang paling tinggi yang perlu dibelanjakan oleh pihak syarikat penerbangan. Pihak pengurusan Air Asia walaubagaimanapun berjaya melakukan yang sebaliknya. Terdiri daripada kumpulan pengurusan yang sangat bijak untuk mengambil peluang, Air Asia bertindak ketika syarikat lain mengalami tempoh perniagaan yang sukar. Banyak syarikat penerbangan lain memecat juruterbang-juruterbang mereka akibat peristiwa 11 September 2001. Selepas kejadian tersebut, banyak syarikat penerbangan tidak dapat menanggung kos operasi kerana ramai orang tidak berani untuk membuat perjalanan menaiki kapal terbang kecuali segelintir sahaja atas sebab terpaksa atau kecemasan. Banyak syarikat penerbangan yang lain terpaksa memberhentikan laluan penerbangan yang tidak memberi keuntungan kepada mereka. Oleh sebab itu, ramai juruterbang hilang punca pendapatan akibat dibuang atau kurang melakukan penerbangan. Air Asia mengambil peluang ini dan menawarkan peluang kerja kepada juruterbang-juruterbang yang telah dipecat ini untuk berkhidmat dengan mereka. Akan tetapi Air Asia mempunyai kuasa yang lebih pada waktu itu kerana skim atau pakej penggajian yang ditawarkan adalah jauh lebih rendah daripada syarikat penerbangan pesaing. Juruterbang yang terdesak untuk bekerja akan menerima tawaran Air Asia walaupun pakej penggajian tidak begitu menarik.

Walaubagaimanapun, Air Asia akan memberi inisiatif dalam bentuk lain kepada kakitangan mereka. Ianya berdasarkan kecemerlangan prestasi kerja berbanding satu pakej yang sama rata. Kos juga dikurangkan dari segi struktur penggajian kerana Air Asia mengamalkan sistem pelbagai tugas untuk satu kakitangan. Seorang kakitangan yang mengendalikan kaunter daftar masuk akan juga menguruskan pelanggan semasa hendak menaiki kapal terbang. Kakitangan ini jugalah yang akan meguruskan lain-lain urusan mengemaskini rekod dan sebagainya. Oleh itu tiada duplikasi kerja dan tiada pembaziran tenaga kerja. Kos berkaitan kakitangan diuruskan dengan sangat berkesan dan efektif. Pihak Air Asia akan memastikan kos dapat dikurangkan selagi ianya tidak melanggar mana-mana syarat atau undang-undang buruh dan sebagainya.

Kos penjualan tiket merupakan satu lagi komponen kos yang amat dititik beratkan oleh pihak Air Asia. Di zaman teknologi maklumat yang canggih, hampir setiap orang terlibat dengan kemajuan internet. Masing-masing teruja dan menganggap sesiapa yang tidak arif tentang penggunaan internet merupakan golongan yang tertinggal. Merebut peluang ini, Air Asia mengambil langkah untuk menawarkan cara pembelian tiket penerbangan melalui internet secara atas talian. Tindakan ini adalah untuk mengurangkan kos operasi pengendalian kaunter tiket dan sebagainya. Dengan Air Asia, pelanggan tidak perlu menelefon atau pergi ke kaunter tiket. Mereka boleh membuat tempahan secara atas talian. Pelanggan juga sebenarnya tidak dibebani dengan kos-kos seperti kos pengangkutan untuk ke kaunter tiket dan sebagainya. Oleh sebab itu, lebih ramai yang menggemari sistem pembelian secara atas talian dan ini menambahkan jualan dan seterusnya prestasi perniagaan Air Asia.

Mungkin ramai tidak menyedari bahawa kos untuk menerbangkan sebuah kapal terbang dan membuat pendaratan di sesebuah lapangan terbang adalah berbeza antara satu tempat dengan tempat yang lain. Jika syarikat MAS menawarkan laluan penerbangan dan mendarat kapal terbangnya terus ke Hong Kong, Air Asia pula menerbangkan kapal terbangnya ke Macau. Kos yang dikenakan untuk penerbangan dan mendaratkan kapal terbang ke Hong Kong dan Macau sangat berbeza. Jurang kos yang amat besar. Dengan kos penerbangan dan mendarat kapal terbang yang rendah, Air Asia dapat menurunkan harga tiket untuk menarik ramai orang membeli daripada Air Asia. Pelanggan masih boleh ke Hong Kong tetapi berbelanja dengan lebih jimat.

Penjenamaan adalah juga merupakan satu komponen yang dititik beratkan oleh Tony Fernandes untuk membawa Air Asia ke tahap yang tinggi serta mampu bersaing dengan syarikat penerbangan gergasi yang lain. Air Asia mengamalkan kaedah kerja yang lebih fokus untuk memberi peluang kepada setiap orang supaya mereka mampu terbang dengan Air Asia. Ianya bermula dengan misi menawarkan harga tiket yang amat rendah sehingga RM1.00 untuk menarik perhatian ramai. Kaedah siapa cepat dia untung adalah prinsip penjualan tiket yang digunakan. Jika anda membeli tiket untuk penerbangan sebulan dari tarikh pembelian, kemungkinan besar anda akan dapat membeli tiket pada harga yang lebih rendah berbanding jika tempoh perjalanan yang lebih dekat dengan tarikh pembelian tiket.

Kaedah penjualan tiket yang tidak serata dari segi harga dan sebagainya membolehkan Air Asia memastikan hampir setiap penerbangan adalah dengan kapasiti penumpang yang penuh. Produk makanan dan lain-lain pula disediakan kepada sesiapa yang membuat pembelian sahaja. Dengan cara ini, Air Asia akan hanya membuat tempahan mengikut pembelian oleh pelanggan. Tiada pembaziran berlaku! Pengurusan pembaziran yang cekap adalah satu strategi yang bijak untuk merekodkan kejayaan Air Asia.

Dari segi penjenamaan pula, Tony Fernandes bijak menggunakan pengalaman beliau untuk membuat pemasaran yang strategik dan bekerjasama dengan orang kuat Virgin iaitu Sir Richard Branson. Air Asia X dimulakan hasil kerjasama dengan Virgin. Kesinambungan kerjasama ini dapat dilihat dengan kejayaan Air Asia menawarkan penerbangan ke negara-negara Eropah seperti United Kingdom, Perancis dan lain-lain. Bermula sebagai jaguh kampung dan menerbangkan pelanggan sekitar destinasi domestik, Air Asia sekali lagi mengambil peluang untuk maju dalam penerbangan ke destinasi di luar negara. Walaupun ia mengambil masa yang agak lama untuk membuahkan hasil, segala usaha yang dibuat untuk penjenamaan adalah atas berkat kesabaran Tony Fernandes.

Masalah dan rintangan merupakan asam garam dunia perniagaan. Air Asia juga tidak terkecuali daripada mendapat kritikan daripada banyak pihak apabila pengurusan jadual penerbangan yang selalu mengalami kelewatan dan sebagainya. Tetapi pihak pengurusan Air Asia tidak berdiam diri begitu sahaja. Segala kritikan dan rungutan akan dibawa ke pihak atasan untuk rundingan dan perbincangan lanjut serta mencari jalan penyelesaian. Penambahbaikan sentiasa diamalkan sehingga segala rungutan dan kritikan dapat diatasi. Pada waktu ini, setelah lebih sepuluh tahun beroperasi, Air Asia mampu berdiri tegak dan megah dengan keupayaan mereka untuk menangani masalah tersebut.

Sabar adalah asas untuk berjaya walaupun tahap perniagaan anda sudah berada tinggi seperti Air Asia. Tony Fernades pernah mengeluarkan ucapan bahawa pihaknya sudah mencuba dan menunggu berthaun-tahun untuk mendapat sesuatu laluan penerbangan. Mereka tidak berputus asa dan akhirnya berjaya mendapatkan hak laluan yang mereka inginkan. Begitu juga dengan hasrat Air Asia untuk membeli satu pasukan bola sepak di United Kingdom. Mereka tidak berputus asa dan terus mencuba. Rundingan demi rundingan dijalankan dan akhirnya pada tahun 2011, Air Asia berjaya membeli satu pasukan bola sepak. Mengapakah langkah ini penting? Ia merupakan salah satu strategi kearah penjenamaan serta cara untuk syarikat penerbangan ini mengorak langkah untuk menembusi pasaran di Eropah pula. Apabila jenama Air Asia sudah sebati dengan peminat pasukan bola tersebut, sekali gus rakyat di United Kingdom akan mengenali Air Asia sebagai satu jenama yang perlu dipilih. Inilah peluang keemasan yang Air Asia nantikan!

Air Asia juga menawarkan servis sampingan yang dirasakan perlu untuk pelanggan-pelanggannya. Air Asia sangat prihatin terhadap permintaan atau kehendak pelanggan. Tunes Hotel disediakan untuk mereka yang memerlukan tempat penginapan yang asas semasa mereka dalam perjalanan. Air Asia menawarkan khidmat penginapan dengan kadar yang rendah terutama kepada kepada sesiapa yang sudah membeli tiket penerbangan Air Asia. Satu pakej yang menguntungkan kedua belah pihak.

“The more you give, the more you will get” adalah pepatah yang diamalkan oleh pihak Air Asia. Banyak bantuan kewangan yang telah dihulurkan oleh syarikat untuk mengurangkan bebanan golongan miskin dan sebagainya. Dari segi pertolongan yang tidak mengeluarkan wang secara terus pula, Air Asia boleh dikatakan agak aktif untuk menghulurkan bantuan penerbangan bagi membawa pulang rakyat Malaysia di negara yang ditimpa bencana seperti di Indonesia atau krisis perang saudara seperti di negara Teluk dan sebagainya. Mereka percaya pulangan yang akan diperolehi daripada keprihatinan mereka ini akan datang pada bila-bila masa dan dalam pelbagai bentuk.

Rahsia Memperoleh Keberkatan & Dimurahkan Rezeki

Rahsia kejayaan seseorang itu adalah usaha keras dan mempunyai semangat yang tinggi. Cuba untuk bangun seawal waktu pagi untuk pergi ke tempat kerja. Kerana masa sangat berharga dalam hidup dan gunakan ia sebaik-baiknya agar semua impian dan cita-cita tercapai. Pendek kata, kita diseru untuk mencari ilmu sebanyak yang termampu dengan harapan agar ilmu itu kita manfaatkan seadanya.

Sekiranya kita tinggal di bandar besar seperti Kuala Lumpur, kita disarankan untuk keluar bekerja awal pagi agar tidak terperangkap dalam kesesakan lalu lintas. Adakah anda pernah memikirkan tentang hal ini? Jika ya, anda adalah seorang yang peka dan mengambil berat akan hal sekeliling. Selain itu, keluar seawal pagi juga dapat mengelakkan kita tiba lewat di tempat kerja. Maka, hal ini akan mendorong diri untuk memandu laju walau dalam keadaan yang tidak mengizinkan. Sekiranya mahu tiba awal ke tempat kerja, kita perlu keluar awal juga. Contohnya Puan Aisyah yang keluar rumah seawal pukul 7.00 pagi dengan memandu kereta. Dia akan tiba ke tempat kerja pukul 8.00 pagi. Puan Aishah mempunyai 30 minit sebelum waktu kerja bermula. Jadi semua urusan Puan Aishah akan lancar dan teratur. Penampilannya juga akan kemas dan dia mempunyai keyakinan untuk meneruskan pekerjaan.

Kemudian, jika kita menaiki kenderaan awam dan tidak suka dengan keadaan kesesakan yang terpaksa dihadapai sebelum orang ramai mula keluar, kita harus keluar lebih awal dari orang lain. Maka, kita dapat sedikit rehat dan boleh duduk di dalam bas atau komuter dan tidak perlu berebut dengan orang lain. Setidak-tidaknya kita tidak perlu berdiri sehingga sampai ke tempat kerja. Sebagai contoh Ainah adalah seorang guru di Petaling Jaya. Dia terpaksa keluar rumah seawal pukul 6.30 pagi, tambahan lagi dia hanya menaiki kenderaan awam. Bagi melancarkan semua urusan, dia akan keluar awal agar tidak berebut dengan pengguna pengangkutan awam yang lain.

Sampai awal ke tempat kerja juga membolehkan kita membuat persediaan sebelum waktu kerja bermula. Hal ini juga dapat mengelakkan rekod kedatangan kita menjadi merah kerana sering sahaja sampai lewat. Selain itu, kita juga boleh menyiapkan urusan kerja yang masih tertangguh. Jadikan amalan ini sebagai tanggungjawab dalam diri dan kita akan membisakan diri dengannya. Selain itu, penampilan kita juga akan menjadi kemas jika kita tidak berada dalam keadaan yang kelam-kabut. Cik Zulaikha baru memulakan kerjanya dengan sebuah badan swasta di Ampang. Dia baru tamat belajar di sebuah institusi awam dan tidak biasa keluar awal pagi. Kerana ingin mencapai cita-citanya, dia terpakasa bertindak sedemikian dan keluar seawal pagi untuk sampai ke tempat kerja. Tambahan pula dia mahu rekod kedatangannya bersih dan menepati masa.

Di samping itu, kita juga boleh bersarapan sebaik tiba di tempat kerja. Mungkin seorang bujang yang tidak sempat menyediakan sarapan di rumah dan hanya membelinya semasa dalam perjalanan ke tempat kerja. Jika tiba awal, perut boleh dialas dengan makanan yang dibeli. Apabila perut selesa kita dapat bekerja dengan sempurna dan dan lancar. Contohnya, Noah seorang pekerja bank yang masih bujang. Semasa dalam perjalanan ke tempat kerja, Noah pasti akan singgah dan membeli sarapan berdekatan dengan tempat kerjanya. Tambahan pula, Noah perlu keluar untuk menemui pelanggan. Jika bekerja dalam keadaan perut kosong, semua perkara mustahil untuk dilakukan. Sekurang-kurangnya Noah mendapat tenaga untuk memulakan kerja sementara menunggu waktu makan tengahari.

Paling penting, keluar awal ke tempat kerja juga akan memberikan kita keberkatan dan rezeki yang melimpah ruah. Kerana Rasulullah pernah bersabda, “Berpagi-pagi (memulakan aktiviti harian sebaik-baik selesai solat Subuh berjemaah) adalah amalan supaya memperoleh keberkatan dan dimurahkan rezeki.” Kita tidak digalakkan untuk tidur sehingga waktu tengahari kerana perbuatan ini akan membuatkan rezeki semakin menjauh dari kita.

Maka, untuk sampai awal ke tempat kerja, kita juga diminta untuk tidur awal. Perkara ini bagi memastikan kita tidak terbabas dari jadual harian. Jika tiada kerja yang hendak dilakukan pada sebelah malam, tidur yang cukup membantu kita bangun dengan tenaga yang sepenuhnya pada keesokan hari. Untuk memulakannya kita mesti mengunci jam loceng. Tetapkan jam pada waktu awal pagi. Lama kelamaan kita mampu untuk bangun awal tanpa bantuan jam loceng. Jangan pula kita menghabiskan masa malam untuk berehat dengan keluar dan berseronok bersama kawan-kawan di luar.

Pendapatan Lebih USD$100,000 Setahun dengan YouTube

Dari golongan muda hingga ke golongan tua, kanak-kanak kecil dan dewasa sememangnya menyukai memuat turun video dari YouTube. Youtube ialah laman web perkongsian video yang membenarkan penggunanya memuat naik fail dari komputer ke internet. Di YouTube pelayar internet akan menonton, dan berkongsi klip video. Video-video yang dimuat naik di sini boleh dinilai dan kekerapan video itu ditonton akan dipaparkan.

YouTube diasaskan pada Februari 2005 oleh tiga orang bekas pekerja PayPal. Youtube yang berpusat di San Bruno menggunakan teknologi Adobe Flash untuk memaparkan video. Jenis kandungan laman web ini amat meluas dan merangkumi klip-klip filem, rancangan televisyen, dan video muzik, serta kandungan amatur seperti videoblog dan video ringkas yang asli. Syarikat ini yang kini menggaji lebih 100 orang pekerja dinobatkan “Rekaan Terbaik untuk Tahun 2006″ oleh majalah TIME. Pada Oktober 2006, Google Inc. mengumumkan bahawa ia telah mencapai persetujuan untuk memperoleh YouTube pada harga USD$1.65 bilion dalam bentuk saham Google. Urusniaga tersebut selesai dimeterai pada 13 November 2006.

Sudah pasti ada dikalangan anda yang tertanya-tanya bagaimana pula cara golongan ini membuat duit yang sebegitu banyak melalui YouTube? Secara amnya, terdapat dua cara utama bagaimana mereka menjana pendapatan dari video yang disalurkan di YouTube. Cara pertama dan yang paling cepat untuk menjana pendapatan adalah melalui iklan yang anda letakkan pada video yang anda muat naik ke YouTube. Kebanyakan syarikat iklan tersebut akan membayar anda mengikut berapa ramai orang yang membuka iklan tersebut semasa mereka menonton video yang anda paparkan. Cara kedua pula ialah dengan cara mengembangkan kemasyhuran anda di YouTube ke alam nyata. Contoh yang terdekat yang kita boleh lihat ialah Yuna yang bijak merebut peluang dari kemasyhurannya di YouTube untuk menjadi penyanyi tempatan terkenal dan dengan bakat yang ada beliau seterusnya dapat mengembangkan kerjaya nyanyian beliau hingga ke Amerika Syarikat. Contoh barat pula ialah penyanyi cilik tersohor Justin Bieber yang berasal dari sebuah kampung kecil di Kanada yang berjaya pula menempah nama hingga ke persada dunia hanya kerana YouTube!

Dalam tempoh setahun antara bulan Julai 2009 hingga Julai 2010, kita dapati ramai orang yang telah berjaya menempah nama di YouTube dengan memuat naik video klip mereka dan telah meraih kekerapan tontonan yang tinggi hingga mencecah jutaan tontonan.

Shane Dawson – USD$315,000

Ditangga teratas dari segi nilai pendapatan yang dikutip daripada bayaran iklan yang dipaparkan pada fail yang mereka muat naik di YouTube ialah Shane Dawson. Beliau telah berjaya mengutip USD$315,000 dalam tempoh tersebut dengan jumlah kekeparapan tontonan sebanyak lebih 431 juta tontonan. Dawson mempunyai 3 saluran YouTube yang berbeza. Saluran pertama menyiarkan video berunsur komedi dan muzik. Yang kedua pula memaparkan saluran video log yang diberi nama AskShane. Yang ketiga pula ialah saluran YouTube yang memaparkan segala video peribadi yang beliau rakam menggunakan iPhone.

Shane Dawson dilahirkan di California, Amerika Syarikat pada tahun 1988. Pada tahun 2011, saluran YouTube beliau yang utama telah menduduki tempat yang kelima diantara saluran YouTube yang paling kerap ditonton dan dilanggani. Saluran kedua yang beliau cipta pula kini berada di tangga yang ke 12 dalam senarai yang sama. Pada asalnya, Dawson dan kawan-kawan akan berkumpul dan lebih menggemari untuk membuat rakaman video daripada menyiapkan kerja sekolah. Video pertama yang dimuat naik oleh Dawson ialah merupakan hasil kerja yang beliau sediakan untuk satu subjek di sekolah. Daripada hanya seorang pelajar yang agak malas menyiapkan kerja sekolah, Dawson menempa nama dan telah dianugerahkan oleh majalah antarabangsa terkenal Forbes dalam tahun 2010 sebagai orang yang ke 25 masyhur diantara selebriti internet. Dawson juga memenangi anugerah Vlogger (video blogger) terbaik dan bintang internet pilihan pada tahun 2010.

The Annoying Orange – USD$288,000

The Annoying Orange pula merupakan saluran YouTube yang berjaya menduduki tangga kedua dalam tempoh satu tahun bermula Julai 2009 hingga Julai 2010. Mencatatkan nilai sebanyak USD$288,000 dengan kekerapan tontonan sejumlah lebih 349 ribu dalam tempoh setahun. Segala penggambaran untuk membuat video tersebut dibuat dan menggambarkan suasana di dapur. Bermula dengan sebiji oren yang bercakap, kini ia memaparkan pelbagai jenis buah sitrus seperti limau nipis, limau kasturi dan buah-buah lain seperti tembikai, pisang dan sebagainya. Dame Boedigheimer atau lebih dikenali dikalangan peminat YouTube sebagai Daneboe adalah pengasas saluran dan merupakan penyumbang suara The Annoying Orange. Beliau dilahirkan pada tahun 1979. Sekarang beliau menetap di California, Amerika Syarikat. Beliau adalah seorang yang jarang bercakap. Beliau pernah memberitahu para wartawan bahawa beliau pernah bekerja di Music’s Television (MTV) dan mengelolakan rancangan “Pimp My Ride”. Bermula dari pengalaman inilah, Daneboe memulakan usahanya dengan memuat naik video ke YouTube untuk memaparkan cerita-cerita pendek yang dituturkan oleh sebiji oren. Beliau boleh menukar suara dan mengguna serta menukar setiap lenggok nada dan suara beliau bersesuaian dengan buah-buahan yang digunakan. Video The Annoying Orange dimuat naik buat pertama kalinya di YouTube pada 9 Oktober 2009. Daneboe sebenarnya tidak menjangka bahawa video pertamanya itu menjadi sangat masyhur dan digemari oleh setiap golongan di seluruh dunia. Oleh sebab itu, video-video The Annoying Orange dan kesinambungannya telah dihasilkan untuk memenuhi permintaan ramai. Di dalam cerita tersebut, Daneboe memegang watak sebagai ketua tukang masak yang akan beraksi memegang sebilah pisau atau alat-alat dapur yang lain dengan tujuan untuk membunuh buah-buahan yang ada. Adiknya juga pernah melakonkan watak tembikai di dalam siri The Annoying Orange.

Philip DeFranco – USD$181,000

Philip DeFranco adalah orang yang bertanggungjawab melahirkan The Philip DeFranco Show. Rancangan tersebut memaparkan pelbagai isu-isu semasa dari topik berkaitan isu politik, gosip selebriti serta hal-hal kebudayaan. Berjaya meraih kekerapan tontonan sejumlah 248 ribu, DeFranco menzahirkan idenya yang kreatif kepada nilai wang sebanyak USD$181,000. Beliau juga dikenali dengan nama PhilyD. Dilahirkan pada tahun 1985 di New York, Amerika Syarikat. Pada kebiasaanya, penyampaian kandungan video dibuat secara sindiran dan mengikut pandangan beliau sendiri. Paparan beliau menduduki tempat ke 13 dalam industri YouTube dan telah dilanggani sebanyak 1.8 juta setakat bulan Ogos 2011.

Ryan Higa – USD$151,000

Ryan Higa pula terkenal dengan video yang dimuat naik ke YouTube yang bertajuk “How to become Gangster” dan “How to become Ninja”. Dalam tempoh setahun dari Julai 2009 hingga Julai 2010, video beliau telah ditonton oleh 206 ribu penonton dan telah pun meraih sebanyak USD$151,000. Beliau juga menghasilkan video berkisarkan komedi.

Fred Lucas Cruikshank – USD$146,000

Fred Lucas Cruikshank baru berusia 18 tahun dan merupakan pelakon komedi Amerika Syarikat. Pada asalnya beliau mencipta karakter Fred dan memaparkannya di YouTube. Video tersebut mengisahkan kehidupan seorang kanak-kanak yang bernama Fred Figglehorn yang berusia 6 tahun dan mempunyai masalah menguruskan kemarahan dan merupakan seorang kanak-kanak yang sentiasa ditinggalkan berseorangan dirumah. Fred terpaksa menghadapi hidup di dalam keadaan keluarga yang tidak berfungsi. Kejayaan beliau amat membanggakan sehingga cerita karya beliau itu difilemkan dan disiarkan di saluran Nickelodean. Sekitar tahun 2010, beliau berjaya meraih nilai USD$146,000 dalam tempoh satu tahun sahaja.

Greg Benson – USD$116,000

Seorang lagi selebriti YouTube yang berjaya mempopularkan diri dengan lakonan komedi ialah Greg Benson. Berasal dari Amerika Syarikat, Benson dilahirkan pada tahun 1968. Beliau berkecimpung dalam bidang lakonan iklan untuk alatan elektrik, iklan insuran kesihatan, iklan makanan dan sebagainya. Beliau menghasilkan video pada awal tahun 2005 dan memparkan video hasil karyanya di laman sesawang Mediocre Films. Lama kelamaan dia mengalihkan usaha memuat naik video hasil karya komedinya di YouTube dan berjaya meraih sejumlah wang yang agak lumayan dalam tempoh satu tahun iaitu sebanyak USD$116,000. Ia mencatat 159 ribu tontonan. Terdapat video yang dipaparkan oleh Benson mengenai sesi temuduga secara rawak dengan niat untuk memukul individu yang ditemuduga hanya kerana beliau ingin membuktikan bahawa ramai orang yang sanggup melakukan apa sahaja untuk mendapat peluang muncul di kaca televisyen. Agak pelik bukan? Tetapi inlah realiti tentang perkara-perkara yang pelik tetapi berjaya memberi pulangan yang besar kepada penghasil karya tersebut.

Shay Carl – USD$140,000

Seterusnya, seorang lagi selebriti dilahirkan kerana YouTube ialah Shay Carl iaitu seorang juruhebah radio yang gemarkan komedi. Nama sebenar beliau ialah Shay Butler. Hasil karya beliau semuanya berkisarkan komedi. Sebanyak 192 ribu tontonan dicatatkan sepanjang tahun 2010. Untuk tempoh tersebut, beliau juga dapat mengutip sebanyak USD$140,000.



Smosh – USD$113,000

Smosh merupakan selebriti komedi terdiri daripada Ian Hecox dan Anthony Padilla yang pada asalnya berjuang dan memaparkan video hasil karya di YouTube. USD$113,000 berjaya dikutip dalam masa satu tahun bermula bulan Julai 2009 hingga bulan Julai 2010. Sebanyak 154,000 tontonan dicatat dalam tempoh tersebut. Seawal tahun 2003, Padilla telah memuat naik filem pendek dalam laman sesawang Newgrounds. Hanya selepas kehadiran Ian, mereka berjaya menempah populariti di internet melalui paparan video di YouTube. Terdapat beberapa saluran YouTube yang dihasilkan oleh Smosh iaitu “AskCharlie”, “Smosh Pit Weekly”, “Lunchtime with Smosh” dan “Anthony Padilla”.

The Young Turks – USD$112,000

The Young Turks pula menghasilkan rancangan berita komedi penuh dengan komen dan pendapat tentang isu-isu yang menarik. Sekitar tahun 2009 hingga 2010, saluran ini berjaya mengutip sejumlah wang yang agak lumayan iaitu USD$112,000 dengan jumlah tontonan mencecah 153 ribu tontonan.

Natalie Tran – USD$101,000

Pada tangga kesepuluh, seorang pelajar wanita berjaya memaparkan video untuk menunjukkan bagaimana seseorang boleh membuat perut kelihatan mempunyai otot yang menarik. Sangat mudah dan dengan cara yang bersahaja, Natalie Tran berjaya menarik penonton dengan caranya yang tersendiri. Beliau berjaya mengutip sebanyak USD$101,000 dari segi nilai wang dan catatan tontonan sebanyak 139 ribu. Beliau berusia 25 tahun dan berasal daripada Australia. Ibubapa beliau sebenarnya pelarian dari Vietnam dan mula menetap di Australia pada tahun 1981. Sebelum menceburi bidang media digital, Natalie pernah belajar bidang pendidikan selama dua tahun kerana pada asalnya beliau ingin menjejak langkah ibubapa yang bekerja sebagai guru. Oleh kerana minat yang mendalam, Tran sudah mempunyai 273 video (setakat bulan Mac 2011) yang telah dipaparkan di YouTube. Beliau juga telah memenangi banyak anugerah dan menyandang banyak gelaran dalam industri YouTube.

Buat Duit Dengan YouTube

Tahukah anda bahawa ramai yang telah berjaya menjana pendapatan mencecah jutaan ringgit dengan hanya memulakan sesuatu yang kreatif dan memuat naik hasil karya mereka di YouTube? Apabila kita menyebut tentang kreativiti, peluang untuk berkarya adalah sangat luas kerana tahap dan bentuk kreativiti antara seoarng individu dengan yang lain adalah berbeza. Peluang untuk berkarya dan memaparkan kreativiti anda di internet adalah bak kata pepatah “Tak terjangkau dek akal” atau “Bak dalam dan luasnya lautan yang tak bertepi”. Cuba bayangkan berapa ramai penduduk di seluruh dunia yang mempunyai komputer dan kemudahan internet di rumah ataupun di tempat awam yang berdekatan dengan mereka.
Jumlah penduduk dunia setakat bulan Julai 2011 ialah 6.97 bilion seperti yang dilaporkan oleh United States Census Bureau. Statistik yang dikeluarkan oleh pihak pengurusan YouTube pula menunjukkan bahawa setakat bulan May 2011,YouTube telah merekodkan kekerapan tontonan sebanyak lebih 3 bilion dalam satu hari! Satu jumlah yang amat besar. 99% daripada tontonan tersebut adalah merujuk kepada tontonan video yang dimuat naik oleh sesiapa sahaja ke lamanYouTube.
Mengikut statistik ini, peluang untuk seseorang menjana pendapatan melalui laman webYouTube amatlah besar. Tetapi anda perlu ingat beberapa perkara penting sebelum memulakan niat anda untuk memaparkan video anda di lamanYouTube. Anda perlu ingat bahawa anda akan dibayar oleh YouTube setelah anda diterima menjadi rakan kongsiYouTube (YouTube Partner). Awas! YouTube tidak akan membayar anda jika kandungan video atau fail bukan dihasilkan oleh anda sendiri. Jika ia adalah hasil kerja orang lain, anda perlu menunjukkan bukti kepada YouTubekebenaran telah diberikan kepada anda oleh pemilik fail atau video tersebut. Jika video atau fail anda mengandungi gambar orang lain, anda juga perlu mendapat kebenaran untuk memaparkannya di laman YouTube. Suatu video atau fail tidak boleh mengandungi gambar yang tidak sesuai bagi tontonan kanak-kanak.
Satu contoh yang boleh anda ambil ialah mengenai Justin Bieber yang sekarang ini tersohor kerana video nyanyiannya yang dipaparkan di YouTube. Justin Bieber sebenarnya tidak menjana pendapatan dari YouTube tetapi menggunakanYouTube hanya sebagai landasan untuk menempah nama di dunia muzik dan hiburan. Ini adalah kerana video yang beliau hasilkan mengandungi lagu yang sedia ada tetapi beliau sebenarnya tidak mendapat kebenaran untuk menyiarkannnya di YouTube.
Langkah-langkah yang perlu untuk memulakan usaha anda menjana wang melalui YouTube:
Langkah 1: Hasilkan video yang menarik !
Anda perlu mempunyai perakam video yang bagus supaya kualiti video yang anda rakam dapat dihasilkan dengan baik. Ide yang kreatif akan menjadikan video anda kerap ditonton. Kebanyakan orang akan merekod aksi dan gelagat binatang kesayanagn kerana mreka tidak perlu meminta kebenaran untuk menyiarkan video tersebut di laman YouTube.Anda perlu ingat, tanpa kebenaran YouTube tidak akan memasukkan video anda ke dalam program untuk menjana pendapatan daripada iklan-iklan. Selepas rakaman, anda perlu membuat suntingan supaya tempoh video yang siap tidak terlalu panjang. Pada kebiasaannya, tempoh video yang selalu di muat naik ke YouTube adalah tidak melebihi 4 minit. Anda juga perlu berhati-hati dengan proses memasukkan audio supaya suara atau muzik latar dan gambar yang dipaparkan adalah seiring.
Langkah 2: Cipta nama yang canggih dan mudah diingati
Sementara menunggu video anda dipaparkan, carilah nama yang mudah diingati serta menarik untuk diberikan kepada video hasil kerja anda. Selalunya nama akan diberi selari dengan kandungan atau jalan cerita video anda. Contoh nama yang masyhur di YouTubeialah “Sneezing Panda” yang merakamkan aksi dan gelagat seekor beruang Panda sedang bersin.
Langkah 3: Ulang langkah 1 dan langkah 2
Jika anda mahu berjaya seperti rakan kongsi YouTubePhilipDeFranco dan lain-lain, anda perlu rajin dan tahu bagaimana anda boleh menyebarkan dan membuat pemasaran tentang video anda supaya ramai yang layari YouTubeuntuk menonton video anda. Anda boleh memasarkannya di Facebook, forum dan laman web yang lain.
Jika anda ingin menjadi rakan kongsi YouTube, anda mesti sentiasa memuat naik video yang ditonton oleh ramai pelanggan YouTube. Jangan putus asa. Teruskan merakam dan teruskan usaha untuk membuat sebaran dan pemasaran.
Langkah 4: Semak emel anda !
Pihak YouTube akan menghubungi anda melalui emel jika video anda mendapat sambutan ramai. YouTube akan mengundang anda untuk membuat permohonan berkongsi pendapatan untuk video anda yang dipilih oleh YouTube. Apabila kelulusan diberi, anda akan mula menjana pendapatan untuk video yang terpilih itu.
Langkah 5: Membuat permohonan melalui program rakan kongsi YouTube
Jika anda sudah mempunyai jumlah video yang dimuat naik dan ditonton yang mencukupi mengikut kiraan pihakYoutube, anda boleh membuat permohonan secara langsung untuk menjadi rakan kongsi di bawah program rakan kongsi YouTube. Apabila pihak YouTubemeluluskan permohonan anda, perkongsian pendapatan daripada paparan semua video anda akan bermula. Proses perkongsian pendapatan akan berterusan selagi video anda tidak melanggar syarat-syarat yang telah ditetapkan. Anda juga boleh menambah pendapatan dengan menyewa video anda kepada golongan yang berminat.
Langkah 5: Mulakan proses permohonan
Anda harus membaca dokumen panduan tentang program rakan kongsi YouTube. Pastikan anda tidak melanggar mana-mana syarat dan undang-undang yang ditetapkan.
Anda tidak akan dibenarkan membuat permohonan seterusnya selama 2 bulan jika YouTube tidak meluluskan permohonan anda.
Langkah 6: Buka akaun dengan Google AdSense
Setelah anda sudah menyemak dan betul-betul faham akan syarat dan undang-undang tersebut, anda perlukan akaun di dalam Google AdSense untuk menghubungkan akaun YouTube anda. Hubungan inilah yang akan membolehkan bayaran dikira dan dibuat kepada anda terhadap video yang terpilih.
Walaubagaimanapun, wang yang anda boleh keluarkan daripada akaun anda ialah apabila akaun anda sudah mempunyai baki lebih daripada USD$100. Oleh itu, jika lebih banyak video yang menarik anda paparkan dan lebih banyak ditonton orang, lebih banyak bayaran yang akan terima bagi membolehkan anda membuat penegeluaran.
Langkah 7: Tempoh menunggu untuk YouTube memproses permohonan
YouTube akan mengambil masa sekurang-kurangnya 2 minggu untuk menilai dan menentukan samada video anda akan diterima atau tidak. Anda tidak perlu membuat apa-apa selama waktu ini atau jika anda tidak mahu membuang masa, anda boleh juga terus berkarya! Siapkan rakaman video seterusnya.
Langkah 8 : Mulalah buat duit !
Sebaik sahaja permohonan anda diluluskan, anda akan dibenarkan menayangkan segala iklan yang keluar dibahagian bawah video anda. Terdapat juga iklan banner yang muncul dibahagian tepi video atau sesetengah iklan yang akan dimasukkan secara pantas dibahagian hadapan video anda sebagai pengenalan dan sebagainya.
Langkah 9: Ulang langkah 1
Jika permohonan anda tidak diluluskan, anda bermungkinan besar tidak mengikut salah satu langkah yang disebutkan di atas. Oleh kerana anda akan diberi tempoh selama 2 bulan sebelum permohonan baru boleh dikemukakan kepada pihak YouTube, anda dinasihatkan supaya mengulangi langkah-langkah tersebut dengan lebih teliti. Undang-undang dan syarat-syarat yang dikenakan mestilah diikuti dengan betul.
Ramai yang berjaya menjana pendapatan di YouTube adalah mereka yang rajin dan teliti serta patuh kepada langkah-langkah yang diberi.
Jika anda mendapat lebih dari 5 juta komen atau 20 juta tontonan dalam masa satu bulan, pihak Google Adsense akan menghantar jemputan khas kepada anda untuk menjadi salah seorang rakan di dalam program Premium Publisher. Program ini adalah program khas dan ianya akan dibuka kepada sesiapa yang layak atas jemputan khas sahaja.
Cara tersebut yang dibincang secara terperinci adalah bagaimana anda menjana pendapatan melalui YouTube dan menjadi rakan kongsi YouTube. Ada beberapa cara lain yang juga dikaitkan dengan menjana pendapatan di YouTubeyang anda boleh mulakan. Antara lain ialah membuat wang dengan menyertai program Affiliatecontohnya Affiliate Clickbank atau Affilliate tempatan.
Affiliate Clickbank adalah organisasi yang menjadi pihak ketiga yang menyediakan perkhidmatan program Affiliateberpusat atau gedung bagi pemasaran sesuatu produk atau perkhidmatan sesuatu syarikat atau individu yang menggunakan perkhidmatan mereka. Anda boleh menyertai program Affiliate Clickbank secara percuma dan anda akan dikenakan yuran yang tertentu apabila produk atau khidmat anda dilanggani. Affiliate Clickbank merupakan pusat yang akan menguruskan segala transaksi dari segi pengiklanan sehinggalah membuat pembayaran kepada anda.
Anda boleh mencuba untuk menyertai program Affiliate tempatan. Kaedah yang digunakan adalah sama seperti kaedah yang digunakan oleh program Affiliate clickbank tetapi sesuai dengan namanya, program Affiliate tempatan hanya akan membolehkan transaksi sekitar dalam negara sahaja. Oleh itu peluang untuk anda membuat duit melalui kaedah ini adalah terhad kepada pasaran tempatan sahaja. Jika anda seorang yang baru hendak bermula, cara ini mungkin boleh anda sertai sebagai landasan sebelum melonjak ke tahap yang lebih jauh seperti menempah nama di persada antarabangsa!
Salah satu lagi cara untuk menjana pendapatan melalui YouTubeialah dengan cara memuat naik video atau membuat hubungan dengan video yang dipaparkan di YouTube ke laman web atau blog anda sendiri. Anda harus bijak menilai video yang hendak dihubungkaitkan dengan blog atau laman web anda. Cara ini boleh anda gunakan jika anda memang mempunyai produk atau perkhidmatan yang ingin anda jual samada di dalam negara mahupun ke pasaran luar negara. Apabila anda meletakkan video yang memang mendapat tontonan yang banyak di YouTube, dengan secara tidak langsung laman web atau blog anda akan dapat dijejaki oleh penonton dan sekaligus akan menarik perhatian mereka kepada produk dan perkhidmatan yang anda tawarkan. Dalam erti kata lain, video-video yang mendapat tontonan yang banyak di YouTube ini menjadi satu cara pengiklanan yang anda aplikasikan di laman web atau blog perniagaan anda. Walaubagaimanapun, anda perlu membuat penilaian yang betul sebelum meletakkan video-video tersebut dilaman web atau blog anda supaya ianya bersesuaian dengan tema atau jenis produk yang anda jual. Jika sebaliknya, penonton atau bakal pelanggan akan menjadi keliru dan tidak dapat memahami bahawa tujuan anda sebenarnya adalah untuk menjual produk anda bukannya untuk memaparkan video tersebut semata-mata.
Kesimpulannya, walau apa cara sekalipun yang akan anda cuba untuk membuat duit di YouTube atau melalui YouTube,anda harus tahu matlamat sendiri dan perlu kreatif dalam menghasilkan apa jua produk, video atau perkhidmatan. Peluang yang terbentang luas perlu direnangi dengan bijak supaya anda tidak terus tenggelam di dasar.